Zondag 8 mei 2016
Positie Guanaja: 16°27.236 N 85°52.150 W
Voor de zeilers onder de bloglezers even een “technisch” artikel. Wij zijn vanaf Cuba weer de passaatwinden aan het afzeilen naar west en hebben dus voornamelijk voordewindse koersen. We gebruiken veelvuldig onze spinnaker/parasailor en de halfwinder en hebben een ideetje voor de fanatieke spinnaker zeilers.
Om de stabiliteit van de halfwinder/spinnaker met zeegang te vergroten, is het vaak noodzakelijk om de schoot halverwege het keerblok naar beneden te “dwingen” met een zogenaamde Barberhauler. Hiervoor gebruikten wij altijd een snap block:
Een snap block heeft echter het grote nadeel dat het zwaar is zodat het, bijvoorbeeld als de spi inklapt, op het dek of tegen de romp klettert. Daarbij komt ook nog het gevaar dat het blok bij het strijken van de spi tegen je hoofd kan klappen.
Een moderne oplossing voor de Barberhauler is een zogenaamde “low friction ring” met een elegant dyneema lijntje.
Deze shackels zijn ook ideaal om tijdens lange oversteken lijnen die tegen elkaar schavielen uit elkaar te trekken. Overigens heeft deze soft shackle Barberhauler een breekkracht van 3000 kg en de materiaalkosten zijn ongeveer 2,5 euro.
Veel succes!
Positie Guanaja: 16°27.236 N 85°52.150 W
Voor de zeilers onder de bloglezers even een “technisch” artikel. Wij zijn vanaf Cuba weer de passaatwinden aan het afzeilen naar west en hebben dus voornamelijk voordewindse koersen. We gebruiken veelvuldig onze spinnaker/parasailor en de halfwinder en hebben een ideetje voor de fanatieke spinnaker zeilers.
Om de stabiliteit van de halfwinder/spinnaker met zeegang te vergroten, is het vaak noodzakelijk om de schoot halverwege het keerblok naar beneden te “dwingen” met een zogenaamde Barberhauler. Hiervoor gebruikten wij altijd een snap block:
Een snap block heeft echter het grote nadeel dat het zwaar is zodat het, bijvoorbeeld als de spi inklapt, op het dek of tegen de romp klettert. Daarbij komt ook nog het gevaar dat het blok bij het strijken van de spi tegen je hoofd kan klappen.
Een moderne oplossing voor de Barberhauler is een zogenaamde “low friction ring” met een elegant dyneema lijntje.
Heel mooi en licht maar het oog moet al voor het optuigen van de spinnaker door de schoot gevoerd worden. Om dit laatste nadeel op te lossen vond ik op internet zelfs een erg blits shackeltje:
Nu heb ik van de nood een deugd gemaakt en zelf een “Soft Shackle Barberhauler” gemaakt en deze werkt perfect. Hier volgt de beschrijving:
Wat je nodig hebt:
- kabeloog van RVS
- Dyneema lijn van 4 mm, ongeveer 1 meter
- Takelgaren
Maak van de dyneema een Soft Shackle met een lengte van 28 cm.
Maak van het kabeloog een “U”.
Wat je nodig hebt:
- kabeloog van RVS
- Dyneema lijn van 4 mm, ongeveer 1 meter
- Takelgaren
Maak van de dyneema een Soft Shackle met een lengte van 28 cm.
Maak van het kabeloog een “U”.
Bevestig de kabeloog-U met twee takelings in de Soft Shackle. Om de takeling goed op z'n plek te houden heb ik het kabeloog op de plek van de takeling met een tang iets ingeknepen zodat er een dumpeltje ontstaat waar de takeling mooi in blijft zitten.
Een als je dan toch lekker bezig bent:
Hier de Soft Shackle Barberhauler “in aktie”:
Deze shackels zijn ook ideaal om tijdens lange oversteken lijnen die tegen elkaar schavielen uit elkaar te trekken. Overigens heeft deze soft shackle Barberhauler een breekkracht van 3000 kg en de materiaalkosten zijn ongeveer 2,5 euro.
Veel succes!
uitstekend idee, die low-friction ringen zijn veel te duur en slijten ook.Wij gebruiken de spi altijd met dubbele schoten, een halverwege de rmp, voor de schoot die door de boom loopt en een achterop. De voorste leischoot gebruiken we dan ook in zeegang om de spi koest te houden.
BeantwoordenVerwijderenSuper goed idee! Ik ga snel ook een setje klussen voor onze boot.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je reactie. Succes!
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
VerwijderenDubbele schoten gaan we de volgende keer proberen. Bedankt voor de tip.
BeantwoordenVerwijderenDubbele schoten gaan we de volgende keer proberen. Bedankt voor de tip.
BeantwoordenVerwijderenDubbele schoten gaan we de volgende keer proberen. Bedankt voor de tip.
BeantwoordenVerwijderenEen vraagje: buigt het rvs oog niet in, bij (flinke) belasting? Alvast dank voor de informatie.
BeantwoordenVerwijderen