woensdag 4 mei 2016

Kaaiman Eilanden – Honduras

Dinsdag 26 april 2016 tot en met donderdag 28 april 2016

Positie Guanaja: 16°27.236 N 85°52.150 W
In de vroege morgen gaan we ankerop naar een voor ons nieuwe bestemming: Honduras. Gistermiddag hebben we na het uitklaren onze spearguns netjes teruggekregen en hebben we nog belastingvrij diesel kunnen tanken. De tocht naar Honduras is een dikke 300 nm, ongeveer 500 km. De passaatwind is al aanwezig (constante wind vanuit het oosten) en deze oostenwind zal ons comfortabel naar bestemming in zuidwestelijke richting duwen. We kunnen al meteen onze parasailor (spinnaker) zetten en we hebben tot aan zonsondergang een prachtige zeiltocht.

Deze foto van de parasailor hebben we zelf genomen, maar bewerkt met de I-pad.

Voor de nacht wordt de spinnaker geborgen en we varen onder vol zeil met een achterlijke wind door de nacht. 's Morgens blijkt dat we het afgelopen etmaal 160 nm afgelegd hebben, dit is een snelheid van meer dan 6 knopen gemiddeld. De tweede dag zijn we succesvol met vissen, we weten een mooie MahiMahi aan de haak te slaan. De wind trekt gedurende deze tweede dag van de oversteek verder aan tot een kleine 20 knopen en tegen zonsondergang wordt de bazaan gestreken en wordt een reef in het grootzeil gezet. De wind trekt in de avond/nacht verder aan en ook de zeegang wordt behoorlijk hoog, ongeveer 2-3 meter. Om 04:00 uur 's morgens is de wind aangetrokken tot 24 knopen, ongeveer 6 Bf, en wordt de genua iets ingerold en een tweede rif in het grootzeil geplaatst. Door de hoge golven en merkwaardige kruiszeeen is het laatste stuk van de reis erg knobbelig waardoor we weinig kunnen slapen.

's Morgens om 09:00 uur plaatselijke tijd gaan we voor het eiland Isla Guanaja voor anker. Het was in het geheel genomen een snelle en vooral mooie zeiltocht zonder noemenswaardige incidenten.