maandag 19 mei 2014

Carlisle Bay – Portland Cay (Jamaica)

Maandag 19 mei 2014

Positie Portland Cay: 17°42.727' N 77°06.676 W
Nadat we ’s morgens de Rafiki onder zeil gebracht hebben, blijkt dat het effect van de landwind onbetrouwbaar is en dat we een flinke stroming tegen hebben. Hierdoor kunnen we nauwelijks hoogte winnen en in de namiddag hebben we 23 NM gezeild maar we zijn maar 13 NM in onze doelrichting verder gekomen. Het schiet niet echt op.

Als we hoog aan de wind zuidelijk koersen, komen we op ramkoers met een vrachtboot, die de haven van Kingston gaat aanlopen. Wij kunnen moeilijk een andere kant op en onder zeil hebben wij voorrang op de gemotoriseerde (beroeps)vaart. Dat we op ramkoers liggen, zien we aan onze AIS. We zijn dan nog 5 km van elkaar vandaan. We roepen het schip, de CFS Pacora, met de marifoon op en de stuurman ziet ons niet op z’n radar maar na wat turen ziet hij ons op zicht en hij zegt ons toe om 10 graden meer stuurboord te varen, wat hij vervolgens ook doet. Even later vaart de CFS Pacora voor ons langs.

Een vrachtschip van 129 mtr moet ons voorrang verlenen.

Om 2 uur ’s middags gaan we voor anker bij Portland Cay, in de baai van Portland. Dit is een prachtig gebied met allemaal koraalriffen. De baai van Portland is een van de belangrijkste bulkhavens van Jamaica. In de verte zien wij een vrachtschip voor anker liggen. Verder is de baai weer leeg.

We gaan zwemmend naar het eiland, een zogenaamde “key”, en ook hier is het koraal niet mooi. Er wordt volop tussen de riffen gevist en dat kan de oorzaak zijn dat het rif hier meer dood dan levend is. Loud vindt nog een opmerkelijk skelet op de bodem naast de boot.