woensdag 21 mei 2014

Big Half Moon Cay – Port Morant (Jamaica)

Woensdag 21 mei 2014

Positie Port Morant: 17°52.787' N 76°19.770 W
Ons besluit van gisteravond staat vast. We gaan naar de meest zuidoostelijke ankerplek in Jamaica, Port Morant, geheel op de motor. Om 7:00 uur wordt de motor gestart en motorjacht Rafiki is onderweg. Er wordt natuurlijk gevist en vandaag wordt weer een record geboekt. Marlène is dit keer wederom de gelukkige. Zij haalt een Koningsmakreel binnen die nog met de gaf geholpen moet worden. Dit grote exemplaar is 1m lang en ongeveer 6 kg zwaar, de grootste vangst voor Marlène tot nu toe. Genoeg vis dus voor de komende dagen.



Het motortochtje van 45 NM naar Port Morant is vervolgens eentonig door het bewolkte weer.

Op de achtergrond, deels in de wolken, de Blue Mountains.

Als we de ingang van de baai van Port Morant naderen, om 17:00 uur in de namiddag, slaat de motor plotseling af. We proberen opnieuw te starten maar de motor slaat niet meer aan. Omdat we door de wind nu van de baai weggezet worden, zetten we zeil. We kruisen voor de ingang van de baai, terwijl Loud de motor controleert. De motor krijgt geen diesel, de brandstoftoevoer is mogelijk verstopt. Hier is op open zee niet snel wat aan te doen. We roepen via de marifoon de kustwacht en de marine politie op maar we krijgen geen gehoor. Net als op de meeste plekken in de Carieb wordt hier ook niet uitgeluisterd op VHF kanaal 16.

Aangezien het al laat is, hebben we nu twee opties:
- Op open zee blijven tot morgenvroeg. Als het donker is, willen we nergens op zeil naar binnen varen.
- Onder zeil door de riffen de baai van Port Morant binnenlopen.

Het is inmiddels al 18:00 uur en het is nog maar een half uur licht. We tekenen een koerslijn uit met de huidige wind en besluiten om onder zeil naar binnen te varen. Doordat we alleen met zeil varen, is er een risico dat we in de buurt van een rif een windstilte krijgen. We zullen dan onherroepelijk op het rif varen, we kunnen op geen andere manier meer manoeuvreren. Het anker wordt klaargemaakt, zodat het binnen enkele seconden gebruikt kan worden. Marlène houdt de kaart goed in de gaten, terwijl Loud zo hoog mogelijk aan de wind de Rafiki op snelheid houdt. We zijn allebei erg gespannen en we letten geconcentreerd op onze positie, de branding van de zee op de riffen en de dieptemeter. Als de diepte plotseling snel afneemt, dit in tegenstelling tot de informatie op de kaart, gaan we meteen overstag. Is de kaart niet betrouwbaar? Dicht tegen de wanhoop aan kruisen we zo veilig mogelijk door de smalle doorgang van de baai. Net voor zonsondergang zijn we door de smalle doorgang heen en bevinden we ons in veilig water. We zijn super opgelucht en geven elkaar meteen een “high five”. Terwijl we langzaam van de adrenaline-productie bijkomen, gaan we voor anker in de baai, we hebben het gered…

Al kruisend passeren we het rif. Net voor de groene ton gaan we overstag (richting oost). Op de kaart staat een diepte van 15,5 mtr. De dieptemeter gaf echter 3,5 mtr aan, dus we zijn weer gelijk overstag gegaan en koers verder noord/ noordwest aangehouden. Het zou stuurboordzijde van de groene ton diep moeten zijn, maar daar was het dus ondiep.

We liggen veilig voor anker en we besluiten om morgen rustig te kijken wat er met de motor aan de hand is. Na een lekkere maaltijd met heerlijke Koningsmakreel vallen we snel in slaap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten