Zaterdag 15 oktober 2011:
Positie: 38°28.60'N 008°58.70'W
Kees Loud.
Elektriciteit is de belangrijkste energiebron aan boord. Om voldoende elektriciteit te behouden hebben we een aantal generatoren aan boord. Als we niet in een jachthaven liggen, worden de accu’s geladen met drie energiebronnen:
1. Zon: we hebben 3 zonnepanelen die we, als we voor anker gaan, aan het gangboord hangen en hierdoor energie opwekken.
2. Wind: we hebben in de mast een windmolen die de energie opwekt. Hiervoor moet natuurlijk wel voldoende wind zijn. Deze energiebron werkt ook tijdens het zeilen.
3. Water: als we zeilen, kunnen we ook een schroef in het water hangen die verbonden is aan een dynamo. Hierdoor wordt via de snelheid door het water energie opgewekt.
2. Navigatie: GPS, AIS, RADAR, computer en ’s nachts verlichting in de mast
3. Automatische besturing van de boot: Harrie
4. Verlichting
Het laden en verbruik volgen we voordurend om de energiebalans in evenwicht te houden.
Positie: 38°28.60'N 008°58.70'W
De windgenerator van de Rafiki geeft al een week geen stroom meer. Vandaag ga ik een poging wagen om deze te repareren. Eerst moet deze uit de mast gedemonteerd worden. Daarvoor moet ik met een zogenaamde bootsmanstoeltje (een zitje met een haak om opgetild te worden) in de mast getakeld worden. Voor dit (zware) klusje heeft Marlène de hulp van Steve ingeroepen.
Na verwijdering van de windgenerator blijkt dat de veertjes van de koolborstels versleten en gebroken zijn. Deze worden vervangen door veertjes uit twee ballpoints en… het werkt! De generator wordt weer in de mast bevestigd en klaar is Elektriciteit is de belangrijkste energiebron aan boord. Om voldoende elektriciteit te behouden hebben we een aantal generatoren aan boord. Als we niet in een jachthaven liggen, worden de accu’s geladen met drie energiebronnen:
1. Zon: we hebben 3 zonnepanelen die we, als we voor anker gaan, aan het gangboord hangen en hierdoor energie opwekken.
2. Wind: we hebben in de mast een windmolen die de energie opwekt. Hiervoor moet natuurlijk wel voldoende wind zijn. Deze energiebron werkt ook tijdens het zeilen.
3. Water: als we zeilen, kunnen we ook een schroef in het water hangen die verbonden is aan een dynamo. Hierdoor wordt via de snelheid door het water energie opgewekt.
Om de energie op te slaan, hebben we accu’s. De startaccu is voor het starten van de motor. Op deze accu zijn geen verbruikers, zodat deze accu altijd vol is en we dus altijd de motor kunnen starten. Daarnaast hebben we tractieaccu’s met een vermogen van 550 ampère-uur ongeveer 10 keer meer als een normale auto-accu. Hierdoor zijn we onafhankelijk van externe energiebronnen, zoals de motor of de stekker op de wal.
De belangrijkste elektriciteitsverbruikers zijn:
1. Koelkasten (2x)De belangrijkste elektriciteitsverbruikers zijn:
2. Navigatie: GPS, AIS, RADAR, computer en ’s nachts verlichting in de mast
3. Automatische besturing van de boot: Harrie
4. Verlichting
Het laden en verbruik volgen we voordurend om de energiebalans in evenwicht te houden.
In de avond krijgen we in de baai gezelschap van de Kahia van Paul en Catherine, beide uit Brighton. We besluiten om de volgende dag met de hele groep verder te zeilen naar Sines. Later krijgen we krijgen nog bezoek van de plaatselijke boswachter die zegt dat we hier niet mogen ankeren omdat deze baai een natuurgebied is en dus beschermd. We hebben hem maar niet verteld dat wij deze baai betaald hebben. We vertellen hem dat we morgenvroeg toch deze plek verlaten en morrend stemt hij toe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten