dinsdag 27 september 2011

Maandag 26 september Viana do Castello naar Povoa do Varzim, 20 NM


Tijdens de korte tocht toch een paar opmerkelijke zaken. We passeren een soort buis van een paar honderd meter in het water. Het blijkt dat dit de eerste elektriciteitsgenerator is die werkt op de golven. De golven buigen de buis, die een aantal scharnierpunten heeft. Door deze buiging worden dynamo’s aangedreven en energie opgewekt.
Ter hoogte van deze buis had ik plotseling beet! Zoals al vermeld ben ik nu aan het vissen voor het “betere werk” en met mijn kunstaas had ik beet. Ik haal de buit binnen, het is een vis van ongeveer 50 cm, een smalle lange bek en dan weet je het al: een marlijn!! De foto’s van deze beroemde “big game”-vis zijn bijgevoegd. Marlène heeft de vis meteen gefileerd.
Even later werden we ook nog een tijdje vergezeld door een tweetal dolfijnen. Een mooie tocht dus.


We liggen ook hier in de jachthaven. We wilden eerst ankeren maar de aangegeven ankerplek in de pilot was te ondiep. Er is ook veel golfslag in deze havenkom. Het blijkt dat dit gedeelte van de kust bekend staat voor de hoge golfslag, in het zeilersjargon zeggen we dan “hoge zeeën”. Als je “hoge golven” zegt dan wordt je niet meer serieus genomen in een gesprek met zeezeilers. “Een flinke zee” of “hoge zeeën” dus. Toch maar goed dat ze toevallig hier ook die golfslag-generator neergelegd hebben. ’s Avonds stond marlijnfilet op de menukaart, heerlijk!

P.S. (alleen voor Cel): Cel, ik weet ook wel dat dit geen Marlijn is maar een Geep. Maar laat ons eerlijk zijn, Geep dat klinkt niet en maakt geen indruk en de lezers van deze blog weten het verschil toch niet tussen een sardientje en een tonijn…ik hou het dus op een marlijn.

2 opmerkingen:

  1. Leg eens even uit Loud aan die achterlijke lezers, het verschil tussen een
    sardientje en een tonijn ???

    Ga toch maar weer een telegraaf kopen op zondag-ochtend !!!!!!

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo marlene en loud we hebben sinds deze week internet en gelyk jullie site gelezen we kunnen nog niet veel met de computer maar oefening baart kunst we proberen jully verslagen te lezen en de reis te volgen groetjes van anita en jan ons emailadres is: kempen@telfort.nl

    BeantwoordenVerwijderen