zaterdag 10 september 2011

Another day at the office (onderweg Golf van Biscaye)


Vrijdag 9 September 2011

Another day at the office.
Tijdens de overtocht hebben we wachtdiensten. Dan heb je voldoende rust tijdens deze ruwe tocht. Hier volgt een beschrijving van de wachtdienst van donderdag op vrijdag, de zogenaamde hondenwacht van 01:00 uur tot 04:30 uur uitgevoerd door Loud.

Aan het begin van de dienst kreeg ik de opdracht van Marlène (lees: het management) om de Rafiki sneller en optimaler te laten zeilen (lees: meer productie). We willen namelijk voor zaterdagmiddag in Spanje zijn in verband met opkomende harde wind (lees: target, deadline). Nadat Marlène is gaan slapen, heb ik de meest recente weerinformatie opgehaald via de korte golf radio. Verder heb ik de windrichting en de gewenste koers beoordeeld (lees: studie van de huidige status en studie naar verbeteringsmogelijkheden). Vervolgens heb ik de zeilen getrimd en de koers proberen te verbeteren met betrekking tot de bestemming en de golven. Na elke instelling de snelheid van de boot en de koers beoordeeld (lees: productieproeven). Verder ook continue ingespeeld op de grillige veranderende omstandigheden van het weer (lees: productieplanning, specificaties). Aan het einde van een vermoeiende dienst echter niet veel verbetering kunnen aanbrengen in vergelijking met het begin van de wacht. Marlène wakker gemaakt en de afgelopen wacht doorgesproken (lees: bespreking, rapportage). Marlène is niet tevreden en had toch wel meer verwacht van mijn inspanningen. We spreken af dat ik de volgende dienst toch probeer de goede snelheid en de goede richting realiseer. Lukt dit niet dan zullen we mogelijk op de motor in de wind moeten varen maar dit geeft herrie (lees: ontevreden directie) en kost brandstof (lees: budgetoverschrijding).  Om 05:00 uur ga ik naar bed, nog even lig ik wakker en pieker hoe het straks beter kan. Moe val ik in slaap.
Het leven op een zeiljacht is totaal anders als het leven als procestechnoloog….toch?

5 opmerkingen:

  1. hoy Loud en marlene

    het is wel spannend hoor.
    verder nog een goeie reis.
    Tevens is dit een testbericht,want ik weet nog niet hoe het allemaal werkt

    Groetjes piet en fien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik maar denken dat het een hobby was ;-)

    Gr. Luc Thielen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Loud,
    Wel 1 verbetering tov RP: tot nu toe nog geen ICT problemen, dus nog niet opnieuw hoeven opstarten waarna je de rest vd dag met 555 in de haren hangt!

    Mooie verhalen tot nu toe! Geniet ervan!

    Cheers, Philip (Mestreech)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loud en Marlene,

    Wat geweldig om te lezen hoe het jullie vergaat,zelfs de geschiedenis les die Loud erbij verteld.(leer ik nog wat van)Ik wens jullie een goeie vaart,en geniet ervan.o ja Marlene nog proficiat.Groetjes Stien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hehe verkeerde leverancier gekozen he!

    Erik Heselmans

    BeantwoordenVerwijderen