donderdag 27 april 2017

Blue Hole, Lodge (Jamaica)

Dinsdag 11 april 2017

Positie Ocho Rios: 18°24.572 N 77°06.466
Na de autotocht van gisteren gaan we vandaag met Paul en Sandra de ruige jungle in. We nemen de routetaxi naar Lodge en stappen uit bij de ingang van de watervallen van de “Blue Hole”. We negeren de schreeuwerige gidsen bij de ingang van de watervallen en lopen via de hoofdweg verder naar een van de vele toegangspaadjes naar deze cascade-waterval.

Geiten bewaken het huis.

Onderweg komen we al een riviertje tegen, welk uitmondt in de Blue Hole.

De Blue Hole hebben we tijdens ons eerste bezoek aan Jamaica, 3 jaar geleden, al een keer bezocht. Helaas is er sinds die tijd ook hier veel veranderd. Er zijn veel hutjes verrezen waar drankjes en souvenirs verkocht worden en we zien veel toeristen. Diverse keren worden we aangesproken dat we een gids nodig hebben, maar deze wimpelen we voortdurend af. De watervallen zelf blijven indrukwekkend en we maken een mooie wandeling naar de top van de cascade. Op de top van de Blue Hole is een waterval van ongeveer 10 meter hoog die uitmondt in een azuurblauwe poel waar Paul en ik direct induiken. Marlene en Sandra blijven nog weifelend aan de kant, zij volgen onze verrichtingen. Paul heeft er zin in en wil de waterval, met behulp van een aldaar bungelend touwtje, gaan beklimmen. We beklimmen samen de rots aan de voet van de waterval en voor ik het weet staat Paul al bovenop de waterval. Ik probeer wat houvast te krijgen maar ik vind het toch te link en meld dit aan Paul waarop deze zegt “kom op, doe bus toch gen mietje”. Dit laat ik mij natuurlijk niet zeggen en met gevaar voor eigen leven staan we even later als echte Tarzans op de top van de zojuist bedwongen waterval.


Paul is al lang boven, Loud volgt.

Naast de waterval is er nog een duikplatform gebouwd. De toeristen met gids worden hier met zwemvest en al vanaf geduwd. Ik plons na een strakke aanloop als een zwaar elfje in het water. Maar Paul ontpopt zich als de held van de dag. Hij neemt een aanloop en maakt een sierlijke 1,5 salto, eentje waarvan de familie Jongejans nog jaloers van zou worden.

Op de terugweg lopen we langs deze mooie boerderij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten