dinsdag 12 juli 2022

Panamakanaal, op weg naar de Stille Oceaan

Woensdag 29 juni 2022

Positie Panama City: 12°34.575 N 81°41.797
Woensdag 29 juni gaan we eindelijke op weg naar de Stille Oceaan. 

De laatste sluisdeur, de deur die ons toegang geeft tot de Stille Oceaan/Pacific.

Het Panama kanaal bestaat voor het grootste gedeelte uit een stuwmeer. Dit kunstmatige meer is ontstaan door het waterniveau van de doorvaart met vele dammen 30 meter te verhogen. Het meer dat hierdoor is ontstaan, het Gatun-meer, is nu 75 % van het totale Panama kanaal.

Om 8:00 'morgens uur komt de volgende advisor aan boord en zetten we meteen koers naar de volgende sluizen 28 NM (40 km) verderop. 

Met een behoorlijke boot komen ze langszij. De advisor moet dan overstappen op onze boot.

Onze advisor voor de tweede dag kanaal.

Hiervan varen we 21 NM over het Gatun meer en 7 NM door een gegraven kanaal. Het is vandaag prachtig zonnig weer en het is een heerlijke tocht. Helaas is varen onder zeil hier verboden, dus moeten we weer alles op de motor volbrengen.

De belangrijkste reden dat het Panama kanaal te bevaren zo spannend is, is de aansprakelijkheid. Naast de hoge kosten voor de doorvaart, wij betalen € 2.000, zijn we ook nog aansprakelijk voor de doorvaart. Wanneer we in het Panama Kanaal problemen krijgen met de motor, dan wordt al het verkeer, dus ALLE schepen in het kanaal, gestopt in verband met de veiligheid. Vervolgens wordt een sleepboot geregeld om ons door het kanaal te slepen en mag het overige verkeer weer verder varen. Deze kosten, de sleepboot én de vertraging van de grote vaart lopen dan in de 10 duizenden euro's en deze kosten worden op ons verhaald... Gelukkig is onze 34 jaar oude dieselmotor betrouwbaar en ondervinden we geen problemen.

Zeeschepen die gebouwd worden om door het Panama kanaal te varen zijn gebonden aan de afmetingen van de sluis. De schepen die zo gebouwd zijn dat ze nog net door het Panama kanaal kunnen/mogen varen heten Panamax schepen. Een volgeladen Panamax containersschip betaalt op dit moment ongeveer een miljoen dollar om één keer het Panama kanaal te bevaren! Ietsjes duurder dan het veerpond in Kessel.

Het is druk op het Gatun Lake.

Een Panamax schip, goed voor een kleine miljoen dollar om hier te mogen varen.

Sluizencomplex.

Girlpower.

En de mannelijke crew.

We varen tot de middag naar de volgende sluis, de Pedro Miguel sluizen. Deze sluis zet ons in een trap 10 meter naar beneden. Vervolgens varen we een stukje verder waar we aankomen bij de laatste sluizen, de Miaflores. Hier gaan we in twee stappen van 10 meter (totaal dus 20 mtr) naar beneden en komen we officieel in het water van de Stille Oceaan.

We gaan de voorlaatste sluis in en we hebben uitzicht op de Stille Oceaan.

Er is niet veel ruimte tussen de zijkant van het schip en de sluis. 
De treinen aan de zijkant verplaatsen het schip in de sluis.

Als zo´n schip achter je ligt, dan voel je je toch erg klein in ons bootje van 12,7 mtr.

En dan gaan de laatste sluisdeuren open.

De advisor wordt weer opgepikt en wij varen verder naar de ankerplek voor Panama City, Las Brisas waar we om 16:00 uur voor anker gaan. Alles is prima verlopen zonder enige problemen en we vieren dit zo als het hoort met een uitgebreide borrel.

3 opmerkingen:

  1. WOW world of wonders jullie blijven verwonderen met al jullie belevenissen en avonturen. Het is smullen de verhalen te lezen. Wanneer brengen jullie je boekbundel uit? Geniet en cheers on new life experiences!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toppie dat het na al die jaren dan toch eindelijk kon en mogelijk was. goed vervolg van jullie reis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een avontuur, bij al die grote schepen. Ben zo benieuwd naar nieuwe verhalen over andere culturen!

    BeantwoordenVerwijderen