zondag 10 juli 2022

Panamakanaal, eindelijk is het zover

Zaterdag 25 juni 2022 tot en met dinsdag 28 juni 2022

Positie Gatun meer: 09°14.330 N 79°55.925
We nemen afscheid van Linton Bay. We zijn hier (en in de San Blas) bijna 4 jaar (!) gebleven. Met name de Covid-perikelen (maart 2020) zijn hier de voornaamste reden voor. Op zaterdag kunnen we op de verjaardag van Jim in het restaurant van Ray afscheid nemen van de mensen in de marina en zondag gaan we naar het restaurant van Hans en Edina om voor de laatste keer Kip Plancha met extra frietjes en mayonaise te eten.

Maandagmorgen gaan we 's morgens vroeg in Linton tanken en komen onze linehandlers Russ en Sonia aan boord. Helaas is er geen zuchtje wind en moeten we 30 NM motoren tot Shelter Bay marina. Hier komt in de loop van de middag Susana aan boord en worden de speciale lijnen en fenders gebracht die we voor de doortocht gehuurd hebben. Het Panamakanaal schrijft voor dat je 4 lijnen van 40m en fenders (stootkussens) rond de boot moet hebben.
 
 


We vermaken ons aan het zwembad, maken een paar wandelingen in de jungle en 's avonds is er met de tijdelijke kanaal-bemanning "captains-diner" in het restaurant van de marina.

Op dinsdagmiddag gaan we voor anker net buiten de marina en maken we de lijnen en de fenders netjes rond de boot gereed. Het regent helaas al de hele middag. Om 15:00 uur komt een pilotboot op ons afgekoerst en deze zet de advisor aan boord die ons door de eerste rij sluizen gaat begeleiden.

In de stromende regen varen we in een klein uurtje naar de ingang van de Gatun sluizen. Dit is een set van 3 sluizen die ons in 3 stappen 30 meter hoger zet. We laten een grote tanker voorgaan en als we de sluis binnenvaren worden onze speciale 4 lijnen opgepakt door een viertal mannen boven op de sluiswand. Deze mannen beleggen de lijnen en onze linehandlers (Marlène, Sonia, Russ en Susana) moeten de Rafiki tijdens het schutten in het midden van de sluis houden. Zijn we vervolgens boven, dan gaat de sluisdeur open en varen we naar de volgende sluis die aan de eerste vast zit. Een sluizentrap dus. De zeeschepen mogen hun motor hier niet gebruiken, dit geeft te veel turbulentie in de sluis. Zij worden met 6 treintjes door de sluizen getrokken.

Het regent helaas ook de gehele sluisdoorgang maar toch is het zeer indrukwekkend.



Het is 18:30 als we aanmeren aan een reusachtige mooring in het Gatun meer. 


De advisor wordt opgepikt en de bemanning van de Rafiki gaat eten en na een borreltje gaan we vroeg te kooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten