Zaterdag 22 februari 2014
Positie Cienfuegos: 22°07.502' N 80°27.162 W
We worden om 7:00 uur met de taxi naar Havanna gebracht. Het is opmerkelijk hoe leeg de wegen in Cuba zijn. De gemiddelde Cubaan kan zich geen auto permitteren en ook de brandstofprijs van 1 CUC per liter vertegenwoordigd één dagsalaris per liter…
Alleen als je beroepsmatig gebruik maakt van de auto, bus of vrachtauto dan betaalt de staat de brandstof. Doordat dus nauwelijks voertuigen in particulier bezit zijn én er geen nieuwe auto’s aangeschaft kunnen worden, zijn er nog heel veel oude auto’s uit de 50-er jaren, dus van nét voor de revolutie én lege wegen. Hierdoor ook veel fietsers, fietstaxies en paard en wagen. Tel daarbij nog een paar oude scooters en motoren bij en je hebt een prima voorstelling van het straatbeeld hier in Cuba. Er is van Cienfuegos naar Havanna een heuse 4-baans autoweg maar zoals gezegd leeg. De rit van 225 km verloopt dus vlotjes en we worden om 9:30 uur afgeleverd bij onze hospita Nurea waar we voor twee dagen een, overigens zeer keurige, kamer hebben gereserveerd. “Twee dagen op kot” zou een Vlaming hier tegen zeggen.
In tegenstelling tot wat we verwacht hadden, blijkt Havanna een mooie historische stad te zijn. De bebouwing is weliswaar oud en vaak in achterstallige staat van onderhoud, toch heeft Havanna heel veel uitstraling. We worden overweldigd door de mooie monumenten, de vele schilderachtige pleintjes en de mensen die hier leven. Na de revolutie is de economische groei beperkt gebleven en dus is het huidige Havanna ook het Havanna van 1958. Havanna moet in die tijd het Parijs van de Carieb geweest zijn. Er is al veel gerestaureerd en we worden overspoeld door de mooie monumentale gebouwen, prachtig gewoon.
We volgen een route, beschreven in de reisgids, door het oude deel van Havana. We passeren mooie pleinen zoals Plaza Vieja, Plaza de Armas en Plaza de La Catedral. Vooral de oude nog niet gerestaureerde panden vinden wij erg mooi.
’s Avond gaan we eten bij een van de vele restaurants in de binnenstad en we moeten na 1,5 week Cuba al een definitieve conclusie trekken, namelijk Cubanen kunnen niet koken. Gordon Ramsey zou hier tierend en vloekend een zenuwinzinking krijgen. De ingrediënten zijn prima, maar het is een Cubaan niet gegeven om hier enigszins een smaak aan te geven, helaas. Ze zorgen wel voor een leuk muziekje op de achtergrond.
Positie Cienfuegos: 22°07.502' N 80°27.162 W
We worden om 7:00 uur met de taxi naar Havanna gebracht. Het is opmerkelijk hoe leeg de wegen in Cuba zijn. De gemiddelde Cubaan kan zich geen auto permitteren en ook de brandstofprijs van 1 CUC per liter vertegenwoordigd één dagsalaris per liter…
Alleen als je beroepsmatig gebruik maakt van de auto, bus of vrachtauto dan betaalt de staat de brandstof. Doordat dus nauwelijks voertuigen in particulier bezit zijn én er geen nieuwe auto’s aangeschaft kunnen worden, zijn er nog heel veel oude auto’s uit de 50-er jaren, dus van nét voor de revolutie én lege wegen. Hierdoor ook veel fietsers, fietstaxies en paard en wagen. Tel daarbij nog een paar oude scooters en motoren bij en je hebt een prima voorstelling van het straatbeeld hier in Cuba. Er is van Cienfuegos naar Havanna een heuse 4-baans autoweg maar zoals gezegd leeg. De rit van 225 km verloopt dus vlotjes en we worden om 9:30 uur afgeleverd bij onze hospita Nurea waar we voor twee dagen een, overigens zeer keurige, kamer hebben gereserveerd. “Twee dagen op kot” zou een Vlaming hier tegen zeggen.
In tegenstelling tot wat we verwacht hadden, blijkt Havanna een mooie historische stad te zijn. De bebouwing is weliswaar oud en vaak in achterstallige staat van onderhoud, toch heeft Havanna heel veel uitstraling. We worden overweldigd door de mooie monumenten, de vele schilderachtige pleintjes en de mensen die hier leven. Na de revolutie is de economische groei beperkt gebleven en dus is het huidige Havanna ook het Havanna van 1958. Havanna moet in die tijd het Parijs van de Carieb geweest zijn. Er is al veel gerestaureerd en we worden overspoeld door de mooie monumentale gebouwen, prachtig gewoon.
We volgen een route, beschreven in de reisgids, door het oude deel van Havana. We passeren mooie pleinen zoals Plaza Vieja, Plaza de Armas en Plaza de La Catedral. Vooral de oude nog niet gerestaureerde panden vinden wij erg mooi.
Plaza Vieja, gelegen in La Habana Vieja.
Mooie gebouwen en een gezellige sfeer op Plaza de La Catedral. Deze vrouw doet haar dansje midden op het plein.
Prachtige oude gevels, ornamenten, balkonnen, hekjes etc in La Habana Vieja.
Zonder subsidie uit Europa schijnen grote projecten niet mogelijk te zijn. We hebben al diverse projecten gezien tijdens onze reis, van renovatie van gebouwen tot aanleg van complete havens voor plezierjachten, etc.
Ook midden in de stad komen we deze mooie bloemen tegen.
Museo Armeria 9 de Abril, een uitgebreid collective wapens staat hier tentoongesteld.
Seminario de San Carlos y San Ambrosia.
Opknappertje....
’s Avond gaan we eten bij een van de vele restaurants in de binnenstad en we moeten na 1,5 week Cuba al een definitieve conclusie trekken, namelijk Cubanen kunnen niet koken. Gordon Ramsey zou hier tierend en vloekend een zenuwinzinking krijgen. De ingrediënten zijn prima, maar het is een Cubaan niet gegeven om hier enigszins een smaak aan te geven, helaas. Ze zorgen wel voor een leuk muziekje op de achtergrond.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten