woensdag 28 december 2011

Dakar, inklaren

Woensdag 28 december 2011:
Positie Dakar: 14°42'45.36" N  17°25'46.70" W

Vandaag moeten we naar de douane en de politie om ons in te klaren in Senegal. Deze instanties liggen in het centrum in de stad en we nemen een taxi waarbij we afspreken dat de chauffeur bij elke instantie op ons wacht. De taxi is een Toyota Carina die al een heel leven er op heeft zitten, zwaar bejaard en eigenlijk al gestorven. De AIRCO is stuk, alleen de ARKO (Alle Ramen Kunnen Open) werkt nog, in de voorruit zitten drie barsten, bekleding plafond is grotendeels niet meer aanwezig en de vergrendeling werkt niet meer. De bekleding is vuil en gescheurd en de auto zou in Nederland al lang rijp voor de sloop zijn, maar de chauffeur Boye is er trots op. In “steenkool”-Engels en wat “middelbare school Frans” kunnen we enigszins communiceren. Marlène en ik nemen geïnteresseerd de omgeving in ons op en denken de hele tijd ”hoe kunnen mensen in 2011 zo nog leven?”. Boye ziet nog meer handel in ons en vraagt ons of we morgen naar de “Marché/Market” willen. Ik leg hem uit dat we dat nog niet weten. Boye zegt ons dan dat we hem zeker moeten bellen, hij geeft mij zijn mobiele telefoonnummer. Vervolgens vertel ik hem dat wij met de zeilboot in Dakar zijn en geen mobiele telefoon hebben. Boye kijkt ons zeer verontwaardigd aan en vraagt nog aan Marlène of dit écht waar is en na haar bevestiging zie ik aan zijn gezichtsuitdrukking hem denken “hoe kunnen mensen in 2011 zo nog leven?”.

Taxi standplaats

Taxi's rijden aan en af over de doorgaande weg

1 opmerking:

  1. Mariëlle Suntjens31 december 2011 om 11:40

    Hoi Marlene,

    Het is eigenlijk al ruim een jaar 'te laat' dat ik van me laat horen. We hebben onze wekelijkse oversteek naar de Reuverse gymzaal immers alweer een hele tijd geleden afgesloten. En nee, ik kan eigenlijk geen geldig excuus bedenken waarom het 'even bijkletsen' er niet meer van is gekomen. Ik heb wel nog vaak aan je gedacht, niet in de laatste plaats vanwege de wereldreis, die je nu dus daadwerkelijk met Loud aan het maken bent. Ik heb inmiddels met plezier jullie belevenissen gelezen en de foto's bewonderd. En, ik kan alleen maar zeggen: wauw! Ik ben zwaar onder de indruk van wat jullie doen én zien. En dan te bedenken dat er nog zoveel zal volgen... Een halve draai op die verdomde balk vond ik, na twee decennia, al best een prestatie, maar is natuurlijk totale peanuts bij jullie durf om dit avontuur aan te gaan. Het is goed op de foto's een blije en sprankelende Marlene te zien, en volgens mij is ook jouw Loud helemaal in zijn element. Ik zal regelmatig een kijkje blijven nemen op jullie site, om een kleine glimp van jullie belevenissen mee te krijgen. Ik hoop dat de reis ook in 2012 heel voorspoedig blijft gaan en minstens zo sjiek blijft. En voor nu: een fijne jaarwisseling met veel gezelligheid en plezier!

    Groetjes,

    Mariëlle Suntjens

    BeantwoordenVerwijderen