woensdag 22 mei 2019

Sargasso gras en onervaren zeilers

Vrijdag 22 maart 2019 tot en met dinsdag 16 april 2019

Sargasso gras
We kunnen in deze periode tijdens het zeilen in de wateren van Kuna Yala/San Blas niet meer vissen. In een week tijd is het water overspoeld met Sargasso gras. Deze drijvende waterplant bevindt zich normaal gesproken alleen in de Sargasso Zee in de Atlantische Oceaan waar het “gevangen” is tussen cyclische stromingen. Palingen paren en leggen eieren uitsluitend in de Sargasso Zee en gebruiken dit Sargasso gras om hun eieren te beschermen tegen roofdieren. De laatste jaren wordt door verstoringen in de stromingen deze drijvende plant ook naar andere gebieden uitgewaaierd en zorgt daar voor veel overlast. Vorig jaar werd bijvoorbeeld Bonaire bedolven door bergen aangespoeld Sargasso gras, wat zich ophoopt in de baai en wat enorm gaat stinken. Wanneer wij vissen tijdens het zeilen wordt dit onkruid aangehaakt aan ons kunstaas, waardoor hier geen vis meer in toehapt.
Tijdens het ankeren in de Coco Bandero was de situatie met deze waterplant ook extreem. Het Sargasso gras zorgde daarnaast ook wel voor wat mooie plaatjes.



Sargasso gras in Coco Banderos, San Blas.

Domme/onervaren zeilers
Het navigeren in de San Blas is een behoorlijke uitdaging en vereist nogal wat ervaring. Naast goede kaarten moet de zeiler in deze wateren ook goed naar de kleuren van het water kijken om de beperkt bekaarte riffen en ondieptes veilig te kunnen ontwijken en hier veilig te kunnen varen. Dan zou je denken dat je in deze gevaarlijke wateren alleen de creme de la creme van de zeilers tegenkomt, maar niets is minder waar. We zien regelmatig zeilers aan de grond lopen, tijdens een windvlaag van het anker gaan en dan tegen een ander schip aanlopen of op de riffen belanden. De vele wrakken van zeiljachten in dit gebied zijn hier de trieste getuigen van.

Tijdens een kort verblijf op de Lemmon Cays zijn we getuige van twee gevallen van zeer slecht zeemanschap. Een zeiler heeft blijkbaar geen goed kaartmateriaal van dit gebied en probeert met zijn boot over een een ondiepte te zeilen in de overtuiging dat het toch dieper zou moeten zijn of worden. Je zou verwachten dat hij dus op de motor achteruit slaat wanneer de boot aan de grond loopt. Maar nee hoor, deze Engelse zeiler zet gewoon nog meer zeil bij zodat zijn boot, met behoorlijk slagzij door de kiel, muurvast op de ondiepte gedreven wordt. Met een aantal lancha's en dinghy's wordt deze domme zeiler een poosje later met heel veel moeite losgetrokken. Hij vaart vervolgens op de motor verder en vaart vervolgens bij de eerste de beste ondiepte weer aan de grond...

In de vroege morgen worden we de volgende dag wakker gemaakt door een klap op de boeg van onze boot. Een nagenoeg nieuw zeiljacht van 14 meter heeft tijdens het ankerop gaan niet in de gaten dat de stroming/wind behoorlijk sterk is en hierdoor wordt dit jacht haaks op de ankerketting van onze Rafiki geduwd. Wanneer wij geschrokken aan dek komen, is de schipper wat aan het klungelen met zijn ankerlier: deze werkt niet meer en dus probeert hij met de hand de ketting binnen te halen. Dit heeft hij nog nooit gedaan en heeft zijn hand inmiddels tot bloedens toe aan de ketting opengehaald. Zijn vrouw is in de kuip niet bezig met het manoeuvreren van de boot, weg van de boeg Rafiki, zij heeft namelijk nog nooit achter het roer van een boot gestaan en weet niet hoe de besturing en aandrijving van de boot werkt. Zij is daarentegen druk telefonisch in contact met een kennis om te vragen wat zij in deze situatie moeten doen. Ondertussen maakt de ketting en het ankerbeslag van de Rafiki diepe krassen in de midscheepse romp van dit nieuwe jacht. Wij kunnen niet van boord omdat wij schade aan de Rafiki willen voorkomen en dus de boot met fenders proberen af te houden. Een zeiler in een dinghy weet gelukkig aan boord van dit jacht te komen en met een paar stoten gas wordt de boot in een vloek en een zucht vrij van de Rafiki gevaren. Tijdens deze hele manoeuvre heeft de schipper op het voordek alleen met de ankerketting gehannest... Met een behoorlijke schade vaart dit schip even later weg van de ankerplek.


Ja, wat moet je dan doen. Iemand opbellen en vragen om hulp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten