Vrijdag 15 februari 2013
Positie Pointe a Pitre: 16°13.308' N 61°32.386 W
De ankerlier wordt in de vroege morgen gedemonteerd. De motor zal opnieuw bekabeld worden door een specialist in de jachthaven tegenover de ankerplek.
Na aflevering van de motor wandelen we naar de stad. Guadeloupe is een eiland dat totaal ongeveer 2 keer zo groot is als het super mooie Dominica en heeft ongeveer 400.000 inwoners. De stad Pointe a Pitre is modern en Europeesachtig met wel nog arme krottenwijken. Veel verkeer, moderne en nieuwe auto’s, stoplichten en zowaar flitskasten. In het centrum is en een heuse Mc Donald en we kunnen het niet laten om onze honger bij deze hamburgerketen te stillen.
De haven waar we vanaf de ankerplek tegenaan kijken is een grote container- en overslaghaven. Deze lijkt ons wat te groot voor Guadeloupe en we denken dat deze haven een centrale rol vervult in de goederendistributie hier in de Carieb.
De ankerplek is verder kaal en lelijk, zodat we onze reis zo spoedig mogelijk willen vervolgen door de strook water die Guadeloupe in tweeën deelt, de Riviere Salee “de zoute rivier”, te bevaren. Een keer per dag gaan de twee bruggen die over de rivier lopen open en dit is op het onmenselijke tijdstip van 05:00 uur ’s morgens, in het donker. Om niet voor niets zo vroeg uit de veren te gaan, gaan we dit tijdstip nog even in de Marina checken. En wat blijkt, de brug is al twee jaar kapot dus Riviere Salee is niet voor ons begaanbaar en we moeten voor een volgende tocht Noord om het eiland heen varen.
Positie Pointe a Pitre: 16°13.308' N 61°32.386 W
De ankerlier wordt in de vroege morgen gedemonteerd. De motor zal opnieuw bekabeld worden door een specialist in de jachthaven tegenover de ankerplek.
Na aflevering van de motor wandelen we naar de stad. Guadeloupe is een eiland dat totaal ongeveer 2 keer zo groot is als het super mooie Dominica en heeft ongeveer 400.000 inwoners. De stad Pointe a Pitre is modern en Europeesachtig met wel nog arme krottenwijken. Veel verkeer, moderne en nieuwe auto’s, stoplichten en zowaar flitskasten. In het centrum is en een heuse Mc Donald en we kunnen het niet laten om onze honger bij deze hamburgerketen te stillen.
De haven waar we vanaf de ankerplek tegenaan kijken is een grote container- en overslaghaven. Deze lijkt ons wat te groot voor Guadeloupe en we denken dat deze haven een centrale rol vervult in de goederendistributie hier in de Carieb.
Haven Pointe a Pitre.
Pointe a Pitre gezien vanaf de ankerplek.
De ankerplek is verder kaal en lelijk, zodat we onze reis zo spoedig mogelijk willen vervolgen door de strook water die Guadeloupe in tweeën deelt, de Riviere Salee “de zoute rivier”, te bevaren. Een keer per dag gaan de twee bruggen die over de rivier lopen open en dit is op het onmenselijke tijdstip van 05:00 uur ’s morgens, in het donker. Om niet voor niets zo vroeg uit de veren te gaan, gaan we dit tijdstip nog even in de Marina checken. En wat blijkt, de brug is al twee jaar kapot dus Riviere Salee is niet voor ons begaanbaar en we moeten voor een volgende tocht Noord om het eiland heen varen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten