Maandag 2 april 2012:
Positie Domburg: 05°42.17' N 55°04.84 W
Marlène gaat in de morgen brood halen aan de kant. Bij terugkomst slaat 20 m van de boot de buitenboordmotor af en door de sterke stroming kan ze peddelend de Rafiki niet meer bereiken en drijft ze af naar een Franse boot die achter de Rafiki stroomafwaarts geankerd is. Marlène maakt de dinghy aan dit schip vast en probeert de buitenboordmotor te starten maar zonder succes. Loud is daarom genoodzaakt om in de vroege morgen een duik te nemen om naar Marlène toe te zwemmen. Gezamenlijk lukt het om peddelend de Rafiki te bereiken.
Naar onze bescheiden mening is het voor een lange zeilreis absoluut noodzakelijk om van alle technische zaken aan boord een gedetailleerde kennis te hebben. Alles kan en zál tijdens de reis een keer uitvallen of stuk gaan. Een buitenboordmotor is een zeer storingsgevoelig stuk mechanica aan boord. Onze standaard 2,5 pk buitenboordmotor is al twee keer volledig onder water geweest (La Grasioco en La Gomera) waarna de complete motor gedemonteerd, met zoetwater gespoeld en gedroogd moet worden. Daarnaast is twee keer de vlotternaald blijven hangen na een lange stilstand (de laatste keer na de Atlantische oversteek) en is al 3 keer de sproeier verstopt geraakt door opgehoopte vuiligheid in de vlotter. Dit motortje kan Loud nu blindelings demonteren, inspecteren en vervolgens repareren. Vandaag bleek overigens de bougie de boosdoener te zijn. Deze gaat eigenlijk nooit stuk, maar nu dus wel…
Positie Domburg: 05°42.17' N 55°04.84 W
Marlène gaat in de morgen brood halen aan de kant. Bij terugkomst slaat 20 m van de boot de buitenboordmotor af en door de sterke stroming kan ze peddelend de Rafiki niet meer bereiken en drijft ze af naar een Franse boot die achter de Rafiki stroomafwaarts geankerd is. Marlène maakt de dinghy aan dit schip vast en probeert de buitenboordmotor te starten maar zonder succes. Loud is daarom genoodzaakt om in de vroege morgen een duik te nemen om naar Marlène toe te zwemmen. Gezamenlijk lukt het om peddelend de Rafiki te bereiken.
Naar onze bescheiden mening is het voor een lange zeilreis absoluut noodzakelijk om van alle technische zaken aan boord een gedetailleerde kennis te hebben. Alles kan en zál tijdens de reis een keer uitvallen of stuk gaan. Een buitenboordmotor is een zeer storingsgevoelig stuk mechanica aan boord. Onze standaard 2,5 pk buitenboordmotor is al twee keer volledig onder water geweest (La Grasioco en La Gomera) waarna de complete motor gedemonteerd, met zoetwater gespoeld en gedroogd moet worden. Daarnaast is twee keer de vlotternaald blijven hangen na een lange stilstand (de laatste keer na de Atlantische oversteek) en is al 3 keer de sproeier verstopt geraakt door opgehoopte vuiligheid in de vlotter. Dit motortje kan Loud nu blindelings demonteren, inspecteren en vervolgens repareren. Vandaag bleek overigens de bougie de boosdoener te zijn. Deze gaat eigenlijk nooit stuk, maar nu dus wel…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten