zondag 10 februari 2013

Pain de Sucre (Iles des Saintes)

 
Zondag 10 februari 2013

Positie Pain de Sucre: 15°51.710' N 61°36.074 W
’s Morgens zien we dat we geen schade hebben (polyester op polyester veert gelukkig een beetje) en we verwachten dat de schipper niet meer terugkomt. Maar we vergissen ons. Deze Belgische schipper komt in de vroege morgen weer naast ons varen met de vraag of we schade hebben. We antwoorden dat we geen schade hebben en bedanken hem dat hij zijn woord gehouden heeft en dat hij teruggekomen is. Hij beantwoordt dat hij sowieso het charterbedrijf zal bellen dat hij met ons in aanvaring geweest is en dat hij de schuldige hiervan was, voor het geval dat we toch schade ontdekken. Een mooi gebaar en wij zullen zijn fout van gisteren hierdoor geheel vergeven.

We gaan even op de kant en we zien hier veel scooters, het vervoermiddel op dit eilandje. Zelfs de plaatselijke hermandad rijdt op een scooter. Morgen gaan we te voet het hele eiland(je) verkennen.

 
Op dit eiland zie je voornamelijk scooters en electrische auto's en fietsen.
Zelfs de politie doet hun werk per scooter.

zaterdag 9 februari 2013

Bourg des Saintes – Pain de Sucre (Iles des Saintes)

Zaterdag 9 februari 2013

Positie Pain de Sucre: 15°51.710' N 61°36.074 W
’s Morgens worden de door ons bestelde stokbroodjes nog warm afgeleverd door de marine-service alhier, super! Na dit heerlijke ontbijt wordt de ankerlier gedemonteerd en het blijkt dat de massakabel van de lier doorgeschavield is op een niet-afgebraamde kabeldoorvoer in de voet van de lierzitting. Dit geeft geen directe sluiting maar een veel hoger opgenomen ampèrage en een lager vermogen van de lier zelf. We maken een tijdelijke reparatie van de bekabeling en we zullen de complete bekabeling vervangen in de dichtstbijzijnde “bewoonde wereld” en dat is Pointe A Pitre op het hoofdeiland Guadeloupe. We gaan weer ankerop naar het baaitje van gisteren en brengen de rest van de dag snorkelend (het koraalrif ligt 50 meter van de ankerplek) en luierend door. Tegen de avond wordt door een grote charter-catamaran het anker dicht in de buurt van ons anker uitgegooid. We wijzen de schipper op de locatie van ons anker en dat de wind in deze hoek nogal draait, maar de schipper vindt de locatie veilig, dus laten we hem zijn gang gaan. Het zijn trouwens Vlamingen die de boot gehuurd hebben.

Normaal gesproken liggen alle boten met de neus naar dezelfde kant.
Je ziet op deze foto al dat ze niet allemaal in dezelfde richting liggen.

Voor ankeren geldt overigens dat het schip wat als eerste geankerd heeft, voldoende ruimte moet krijgen van de volgende ankeraar en zo verder. Dus als er problemen optreden voor wat betreft de ligging op de ankerplek, is degene die later geankerd heeft altijd verantwoordelijk. Als het anker krabt geldt dit natuurlijk niet en dan is de schipper van de krabbende boot aansprakelijk voor eventuele problemen.
’s Avonds maken we voor het eerst zelf verse ravioli. Deze smaken heerlijk, maar het is heel veel werk. De tweede ronde ravioli’s waren veel sneller klaar. Dus we moeten nog wat oefenen.
Om 10:30 uur zijn we een film aan het kijken en plotseling horen en voelen we een zware klap op het achterschip van de Rafiki. We snellen naar de kuip en we zien dat de Belgische catamaran door de wind tegen de Rafiki ligt te stampen. We houden de catamaran met veel moeite met de hand af en de bemanning van de charterboot (zij lagen allen al te slapen) komen na ons geroep aan dek. Ze halen wat ketting op en ook met behulp van een andere windhoek ontstaat er weer een redelijke afstand tussen beide boten. Loud gaat met de dinghy en een zaklamp kijken of er schade is aan de Rafiki en vervolgens gaat hij aan boord van de catamaran om de gegevens van de booteigenaar, de verzekering en de schipper te achterhalen voordat zij vertrekken. We zijn nogal pissig omdat de schipper slecht geankerd heeft (waar we hem duidelijk op gewezen hebben) en vervolgens is hij met de gehele bemanning doodleuk gaan slapen. Voor de charteraars is dit soort schades geen probleem, de verzekering is door hun betaald, dus zij zijn persoonlijk gedekt en zullen geen grote financiële schade hiervan lijden. Voor ons is dit wel een heel groot probleem. Eerst moet de schade getaxeerd worden (waar moeten we dan naartoe?) en veel belangrijker is de schuldvraag. Een schipper uit Belgie (die over een paar dagen weer thuis is) en een groot Frans charterbedrijf in St. Martin. De getuigen in de baai zijn zeilers uit vele landen die we ook niet persoonlijk kennen en zij zeilen ook weer verder… Het wordt waarschijnlijk zijn/hun woord tegen ons woord en dan blijf jezelf met de schade zitten.
We hebben gelukkig op het eerste gezicht geen schade en de schipper is berouwvol en blijft rustig en vriendelijk. Hij geeft toe dat zijn actie niet erg verstandig was en hij had niet verwacht dat de boten zo zouden draaien. Loud neemt de gegevens op en we spreken af dat we morgenvroeg bij daglicht nog goed kijken voor schade aan de Rafiki. Verder zullen de Vlamingen ankerwacht houden. De hele nacht zal per toerbeurt iemand van de bemanning aan dek een oogje in het zeil op de boot houden.
Een uurtje later liggen we weer dicht bij elkaar en de schipper neemt een verstandig besluit en gaat ankerop en vaart naar een andere baai.

vrijdag 8 februari 2013

Portsmouth (Dominica) – Bourg des Saintes (Iles des Saintes)

Vrijdag 8 februari 2013

Positie Bourg des Saintes: 15°52.285' N 61°35.184 W
Vandaag gaan we ankerop voor een tocht terug naar Europa, namelijk Guadeloupe. Columbus heeft op 1 november 1493 , Allerheiligen, deze eilandengroep ontdekt die nu deel zijn van Guadeloupe. Daarom noemde deze originele ontdekkingsreiziger deze eilanden “Iles des Saintes”.
Iles des Saintes is erg ontwikkeld en alles is verzorgd en netjes. Het lijkt een beetje op een groot (maar Frans-talig) Terschelling. De begroeiing is niet meer regenwoud. De eilanden zijn relatief laag, waardoor de vochtige luchtmassa uit het oosten niet genoeg omhoog gedrukt wordt om te condenseren, iets wat op de eilanden met hoge bergen, zoals Dominica, veelvuldig gebeurt. Hierdoor is deze eilandengroep, maar een 30 km noorderlijk van Dominica (Kessel-Weert), vele malen droger dan zijn zuiderbuur. De eilanden zijn mager begroeid en we zien ook mooie gele zandstranden met mooie palmbossen.


Dor gras en niet-groene bomen. Dit zijn we niet meer gewend.

We pakken een mooring bij de hoofdstad Bourg des Saintes en klaren in. Net als in Martinique gaat dit hier in het Frankrijk van de tropen super gemakkelijk. Op een computer vul je een formulier digitaal in, print het uit en een baliemedewerker stempelt het en rekent hiervoor 1 Euro. Tijdsduur 5 minuten. Het zoeken naar het kantoor nam iets meer tijd in beslag. Het internetcafé, waar de computer zich bevindt om in te checken, is gevestigd boven een winkel. Het internetcafé heeft een klein uithangbord, waar in het midden ergens staat dat je hier ook kunt inklaren.
We willen niet aan de mooring blijven liggen, maar ankeren in een mooie baai iets westelijk van Bourg des Saintes. We komen hier in de middag aan, maar ankeren is hier echter geen sinecure. Het is druk en redelijk diep, 10 – 15 meter. Nadat we na de eerste poging ankeren weer ankerop gaan (we kwamen te dicht bij een ander zeiljacht te liggen) kregen we alweer problemen met de ankerlier. De ankerlier stopt ermee en we krijgen hem niet meer aan de praat. Met de hand (hiervoor is op de lier een soort ratel-systeem gemaakt voor dit soort gevallen) wordt de ketting aan boord getakeld en we besluiten weer terug te varen naar Bourg des Saintes om hier veilig aan een mooring te gaan liggen.

Moorings in de baai van Bourg des Saintes.

We besluiten om morgen de ankerlier te demonteren en gaan ’s avonds in Bourg des Saintes gezellig een hapje eten.

donderdag 7 februari 2013

Portsmouth (Dominica), Chaudiere Pool

Donderdag 7 februari 2013

Positie Portsmouth: 15°34.949' N 61°27.812 W
Er groeit te veel zitvlees aan bij de bemanning van de Rafiki en daarom wordt er vandaag door Marlène weer een activiteit ingepland. In het noordoosten van het heerlijke eiland Dominica ligt Chaudiere Pool en in de morgen van deze stralende donderdag nemen we de bus naar Bense, waar de wandeling naar Chaudiere Pool begint. De inspanning blijkt mee te vallen. Al na een klein uurtje komen we aan bij een tweetal natuurlijke zoetwaterpoelen in een prachtige setting in het oerwoud.

Ananas die nog een beetje moet groeien.

Ananasplantage met op de achtergrond enkele bananenplanten.

Zanderosie.


Er is zelfs een rotspartijtje waarvan je van een hoogte van maar liefst 4 meter het water in kunt plonzen. Om het echte Tarzan-gevoel te krijgen, zullen we maar zeggen. We hadden de pool en de waterval groter verwacht, maar het was toch een leuk tochtje wat we iedereen kunnen aanraden.

Loud springt vanaf de rotswand in de Chaudiere Pool.

Shit, wat is het koud.

woensdag 6 februari 2013

Portsmouth (Dominica), elektraklusjes

Woensdag 6 februari 2013

Positie Portsmouth: 15°34.949' N 61°27.812 W
Loud werkt nog wat verder aan enkele elektraklusjes. De elektra aan boord is namelijk behoorlijk storingsgevoelig door de zout-pleuris (de zilte, vochtige en dus corrosieve zeelucht) en hierdoor treden voortdurend storingen op. Marlène gaat samen met Liz inklaren. Onderweg komen Marlène en Liz een aantal Nederlanders tegen, zoals Marijke en Thijs van “Doen” en Bas met één van zijn dochters van de “Mare Liberum”.

Huisjes in Portsmouth blijven fotogeniek.

Boot is bijna groter dan het huis.


In de avond gaan we naar het “happy hour” van Big Papa’s. We hebben hier afgesproken met de bemanning van de Mare Liberum. Deze prille vertrekkers van 2012 zijn leden van een gezellig gezin uit het Brabantse Heusden en Marlène en Marieke praten gezellig over ditjes en datjes terwijl Loud en Bas sterk overdreven zeemansavonturen en heldendaden aan de bar uitwisselen. Zij gaan morgen verder naar Guadeloupe. Dit ligt ook op onze route en misschien komen we ze hier nog ergens tegen.

dinsdag 5 februari 2013

Saint Pierre (Martinique) – Portsmouth (Dominica)

Dinsdag 5 februari 2013

Positie Portsmouth: 15°34.949' N 61°27.812 W 
Vandaag varen we samen met de Uisge Beatha verder noord naar de baai van Portsmouth in Dominica.

Het is te merken dat we geen ervaren walvisspotters meer aan boord hebben. We weten geen walvissen op te sporen tijdens deze reis. Als we ons anker hebben laten vallen in Portsmouth meldt Liz dat ze het avondeten al klaar heeft. We kunnen bij hun aan tafel aanschuiven en eten een heerlijke “Curry a la Henk”.

Groente- en fruitwinkeltje in Portsmouth.

 

maandag 4 februari 2013

Saint Pierre (Martinique), controle ankerlier

 
Maandag 4 februari 2013

Positie Saint Pierre: 14°44.353' N 61°10.674 W
Vandaag wordt de laadregelaar en de dynamo gedemonteerd en nagemeten. Volgens de eerste voorzichtige conclusies is de laadregelaar de schuldige. In Guadeloupe zullen we deze als eerste vervangen. We zetten de koelkast een graadje hoger en de wind- en zonne-energie houden de tractieaccu’s nu makkelijk op peil.

Ruines in Saint Pierre.