dinsdag 23 augustus 2011

Blankenberge - Dover

Maandag 22 Augustus

De overtocht Blankenberge - Dover

Vanmorgen om 10:00 uur zijn we in Blankenberge vertrokken. Dit tijdstip is niet toevallig, maar gekozen in verband met de stroming: we hebben hierdoor tot vanmiddag 16:00 uur de stroom mee richting Franse kust of Engeland. De voorspellingen waren wisselend met betrekking tot windkracht maar de voorspelling van de richting van de wind was eenduidig: noord tot noordoost, een “bezeilbare” koers.

Tijdens het afzakken van de kust richting Duinkerke heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mijn visgerei klaargelegd. Deze selectie van lijnen, hengel, molen, haakjes, lood en kunst-aas is samengesteld door een expert op dit gebied, Cel (Marcel Pieters). Cel is in mijn woonplaats Kessel uitgegroeid tot een ware legende op het gebied van het sportvissen. Samen met hem zijn we naar de Visma in Ahoy Rotterdam geweest, de grootste beurs op het gebied van sportvissen in Europa. Mede door de expertise van Cel ben ik nu in het bezit van “het neusje van de zalm” op het gebied van vissen op de open zee, het zogenaamde big game fishing! 

 De gekozen prooi is Makreel. Hiervoor heb ik de hengel uitgerust met een parlevaantje met een Makrelen-paternoster (vaktermen, alom bekend bij de geoefende zeevisser). Gezien mijn ervaring met het vissen op zee tijdens het zeilen, was ik (en Marlene) echter niet erg optimistisch.
Na 1,5 uur begon de molen te slippen en ik haalde in één keer 3 Makrelen binnen! De foto van deze vangst is als bewijsstuk bijgevoegd. De vangst is daarna door Marlene gefileerd. Tijdens de voorbereidingen op deze reis heb ik via Youtube filmpjes gedownload van het fileren van alle denkbare vangsten in de zee. Dus via een filmpje op de labtop was het fileren verder een peulenschil.

Marlene was eindelijk, na veel teleurstellingen, trots op mijn viskunsten. Door deze teleurstellingen in het verleden was Marlene vaak sarcastisch als het ging over mijn zeevissen. Nadat ik het aas weer uitgegooid had was het na 1 uur weer raak: twee flinke Makrelen spartelde aan de haakjes.
Toen ik op het punt stond om het aas weer uit te gooien zei Marlene: “dit is genoeg, ik hoef niet meer vis”. Na zoveel jaar denigrerende reacties als ik sprak over vissen, kleinerende opmerkingen over het kleine Makreeltje vorig jaar voor de kust bij Katwijk wilde ik mij eindelijk bewijzen. Voor altijd wilde ik door een mega vangst mijn blazoen zuiveren maar nota bene Marlene zelf zegt “Ik hoef niet meer vis”! Geveld door teleurstelling heb ik het visgerei maar opgeborgen. De aanblik van de vijf Makrelen liet deze teleurstelling als sneeuw voor de zon snel verdwijnen.

Het schoot zeilend lekker op en we hebben om 15:00 uur besloten om de koers te verleggen richting Dover. Rond 17:00 uur trok de wind aan naar een kracht 5 tot 6. Hierdoor zat de vaart er goed in. De verplichtte vaargeul voor de beroepsvaart, de zogenaamde Shipping Lane moet de pleziervaart haaks oversteken. Het is hier erg druk met vrachtschepen. De grootste boot die voor ons langs voer was een containerschip van Mearsk van 250 m lengte.

Om 10:00 uur hebben we de shipping lane gepasseerd en is er geen verkeer meer voor ons. In de schemer konden we de krijtrotsen al zien. Met een lekker bakstag windje waaien we om 24:00 uur Dover binnen en meren we veilig af in de Dover Marina.

 

1 opmerking:

  1. Ahoy Skippers,

    Fijn dets te ein viske gevangen höbs, mer as geine 'm kloar kan make, höbs te d'r min aan. Hoapelik haet 't gesmaak.

    Gr Tim en Simone

    BeantwoordenVerwijderen