dinsdag 15 maart 2022

Linton Bay (Panama) naar San Andres (Colombia)

Woensdag 9 maart 2022 tot en met donderdag 10 maart 2022

Positie San Andres: 12°34.575 N 81°41.797

Het is weer lang geleden dat we een blog gepubliceerd hebben. We schrijven het blog alleen als we reizen en we hebben de laatste 3 jaar niet meer gereisd.... In April 2020 hadden we het plan om nog even naar Nederland te vliegen en daarna het Panama kanaal te passeren om dan over de Stille Oceaan het ruime sop te kiezen naar Frans Polynesië. Dat vervolgens een pandemie dit plan verhinderde had natuurlijk niemand kunnen voorspellen en te bizar voor woorden.

Nu zijn we bijna 2 jaar verder, de pandemie is wat aan het dimmen, en we zijn eindelijk weer aan het reizen. Eindelijk hebben we weer eens een nieuwe kust bezeild!

We zullen nu weer ons blog vervolgen en we geven regelmatig “flashback's” van belevenissen, sfeerverhalen en anekdotes van de afgelopen 2 jaar. De tekst wordt zoals altijd verzorgd door Loud en Marlene is de editor en is ook de creatieve geest achter de foto-keuzes. Opmerkingen en reacties op dit blog worden erg gewaardeerd!

We zijn de afgelopen week intensief in de weer om de Rafiki klaar te maken voor een reis van 215 nm, 350 km, naar San Andres. San Andres is een eiland wat iets noordwest van Linton ligt voor de kust van Nicaragua. Dit eiland behoort echter tot Colombia.

We hebben de afgelopen 2 jaar wel regelmatig naar de San Blas gezeild, maar ten opzichte van deze oversteek stelt een dagtocht naar de San Blas (45nm) niet veel voor. We hebben afgelopen zomer een nieuw reddingsvlot gekocht en we gebruiken verder voor de veiligheid op open zee de InReach. Dit is een sateliet-communicatiemiddel en hiermee kunnen we altijd en overal contact opnemen met de wal.

De tocht naar San Andres is prima bezeild en we hebben ook nog de stroom mee, we gaan gemiddeld tussen de 6 en 7 knopen, tussen de 10 en 12 km/hr. Na een zeilreis van 33 uur, twee dagen en een nacht, komen we zonder veel problemen aan op de ankerplek voor zeiljachten. Het enige probleem tijdens de reis was de uitval van de autopiloot in de nacht. Dit bleek een probleem te zijn met de voeding en hiervoor werd vrij snel een noodvoeding geïmproviseerd (McGiveren noemen we dit op de Rafiki).

Het is 4 uur 's middags bij de aankomst op San Andres en we nemen direct met de marifoon contact op met de havenautoriteiten. We krijgen ook meteen bezoek van de kustwacht die twee personen afzet op onze boot. Door hen worden de bootpapieren en de paspoorten gecontroleerd en vervolgens wordt de boot behoorlijk goed doorzocht. De betreffende agenten halen de Rafiki behoorlijk overhoop, maar vinden natuurlijk niets illegaals.

De volgende dag gaan we inklaren. In Colombia met je een agent regelen om in te klaren. Deze agent hebben we in Linton via internet al gecontacteerd en hij heeft al onze papieren al digitaal toegestuurd gekregen. Maar desalniettemin is het inklaren een behoorlijk bureaucratisch circus. We gaan met de dinghy naar de marina, waar we onze agent ontmoeten. Vervolgens komen de volgende mensen informatie halen:
- 3 personen van de medische dienst. Zij controleren onze gezondheid visueel en checken onze vaccinaties in het gele boekje. Hiervoor worden 4 documenten ingevuld en door beide partijen getekend. Dus geen PCR of Antigeen nodig, maar iedereen heeft een mondkapje op.
- 1 persoon van immigratie. Hij neemt onze paspoorten in en gaat terug naar zijn kantoor om de paspoorten te controleren en te stempelen. Een kwartier later komt hij met de paspoorten terug.
- De port-captain, de baas van de haven. Van deze meneer moeten we toestemming krijgen om binnen de territoriale wateren van San Andres te varen. Hiervoor worden dit keer geen formulieren ingevuld maar alles wordt op een Ipad ingevuld en digitaal getekend.

Van onze agent moeten we nog een toeristen-visum kopen ($35 pp) en zijn diensten moeten nog betaald worden ($50). Maar hiervoor moeten we maandag terugkomen. Maar we zijn ingeklaard in San Andres en we mogen 90 dagen blijven.

San Adres is voor Colombia hetzelfde als Mallorca voor Noord Europa. Hier ga je naar toe om lekker te genieten van een weekje zon, zee, strand en veel feesten. Vanuit Colombia kun je redelijk gunstig hier naar toe vliegen en het eiland is ook nog belastingvrij. Dus de drank die tijdens het feesten genuttigd wordt is erg goedkoop.

80 NM noordelijk van San Andres ligt het eiland Providencia. Dit is een toeristisch minder ontwikkeld eiland. Maar 2 jaar geleden heeft hier het noodlot toegeslagen: een orkaan heeft over dit eiland geraasd en heeft alles verwoest. Hierdoor, en ook natuurlijk Corona, is Providencia al twee jaar gesloten voor zeilers.

We gaan aan wal via een mini-marina waar ze een aanlegplaats hebben voor onze bijboot. Wat ons meteen opvalt zijn de enorme aantallen scooters en brommers op de weg. Op de wegen krioelt het van deze tweewielers die met een rotgang voorbij razen en zonder uitzondering zonder helm bestuurd worden. De afdeling hoofdtrauma in het plaatselijke ziekenhuis zal er een behoorlijke kluif aan hebben...

Er is op dit eiland een echte stad ontstaan met moderne winkels, waar we voor ons gevoel alles kunnen krijgen. Ten opzichte van Colon in Panama, onze dichtstbijzijnde stad bij onze ankerplek in Linton, is deze stad op alle fronten superieur. Wanneer we in het centrum van de stad aan de boulevard aan het strand komen, zien we Costa-Del-Sol-achtige taferelen. Op het strand liggen de zonaanbidders hutje mutje uit te buiken en op de boulevard lopen de toeristen ongegeneerd in mini bikini's en Speedo's te flaneren.

Een groot aantal winkels aan de boulevard verkoopt natuurlijk de belastingvrije drank die vervolgens op het strand genuttigd wordt. Strandtoerisme ten top!De supermarkten hebben voor ons een mooie variëteit van producten, we zullen hier niets te kort komen.

Veel brommers/scooters op straat.

Naast ons is een Finse boot geankerd met een koppel dat we al in Linton ontmoet hebben, Timo en Valentina van de “Victoria”. We maken een praatje en voor dat we er erg in hebben is de eerste sundowner al gepland.

Onze eerste indruk van San Andres is boven onze verwachting en we gaan er van uit dat we hier een mooie tijd zullen doorbrengen.

1. Hé Loud en Marlene, Mooi dat ´we´ weer zijn vertrokken en kunnen genieten van jullie gebeurtenissen en ervaringen! Ben een regelmatige lezer maar we lagen lang aan wal....Ruud Konings