dinsdag 29 juni 2021

Motor temperatuur te hoog en dit heeft helaas niets te maken met de mooie buitentemperatuur

Donderdag 10 juni 2021 tot en met zondag 13 juni 2021

Positie Linton Bay: 9°19.986 N 82°14.599
Tijdens de vaart naar de San Blas op 4 mei 2021 krijgen we een alarm van de motor: te hoge temperatuur. Door het toerental te verlagen kunnen we de temperatuur gelukkig temperen en komt deze weer in een veilig bereik.

Onze motor is een degelijke oldtimer: een Volvo-diesel van 64 pk met als bouwjaar 1987 en een dikke 7000 bedrijfsuren. De motor is volledig origineel en nooit gereviseerd. Elk jaar wordt netjes de olie ververst, dieselfilter en oliefilter vervangen en de impellor vernieuwd. We hebben in al die jaren alleen problemen gehad met de startmotor, dynamo en de impellorpomp, nooit met de motor zelf.

In de San Blas kunnen we gelukkig alles zeilen, en hoeven we de motor alleen voor het ankeren te gebruiken. Maar met de terugweg naar Linton hebben we niet voldoende wind en moeten we nog een stuk de motor gebruiken op een laag toerental. De motortemperatuur is dan weer aan de hoge kant.

De motor is een essentieel onderdeel van onze boot en eenmaal terug in Linton Bay begint Loud aan de inspectie van het koelsysteem. Na het demonteren van het complete koelsysteem, bestaande uit de koelleidingen, de oliekoeler en de waterkoeler, blijkt dat al deze componenten compleet verkalkt zijn! 

Alle onderdelen liggen buiten om te ontkalken met enkele liters verdunde zoutzuur.

Na grondig reinigen met verdunde zoutzuur worden deze onderdelen weer gemonteerd en de motortemperatuur is nu weer in een normaal bereik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten