Woensdag 22 augustus 2012
Positie St. George’s: 12°02.61' N 61°45.30 W
De wet van Murphy, toegeschreven aan Edward A. Murphy (1918–1990), luidt: "If there’s any way they can do it wrong, they will" ook wel: "Anything that can go wrong will go wrong" vertaald in het Nederlands: als iets mis kan gaan, dan gaat het ook een keer mis.
Hoewel de wet van Murphy in de volksmond nogal eens verward wordt met de wet van bedrog – als iets mis kan gaan, dan gaat het mis op het slechtst denkbare moment – heeft Murphy's zoon Robert Murphy aangegeven dat zijn vaders werkelijke adagium als volgt luidde: “If there's more than one way to do a job and one of those ways will end in disaster, then somebody will do it that way.” Murphy was van beroep ruimtevaartingenieur die aan veiligheidkritieke systemen werkte. Hij wilde met zijn uitspraak de nadelige kant van de wet van de grote aantallen illustreren.
Vanmorgen is Marlène naar de wasserette in St. George’s. In verband met de tropische storm Isaac, 200 NM noordelijk van ons, is de wind gedraaid naar het westen. Door deze uitzonderlijke windrichting is de ankerbaai niet meer beschut door het eiland, maar heeft de wind vrij spel op de golven in de ankerbaai. Door deze windshift draait de boot en het anker. Dit anker komt dus even los en zal zich dan in zijn nieuwe positie weer vastzetten. Op zich is dit niet ongewoon: op een rivier aan de kust (Suriname, Gambia, Frans Guyana, etc.) gebeurt dit twee keer per dag wanneer het getijde kentert. Het anker heeft echter op de bodem hier in de ankerbaai bij St. George’s geen beste grip. Het duurt altijd even voordat de Rafiki hier goed vast ligt.
Het golft behoorlijk deze morgen en Loud merkt dat het anker na kentering van de wind nog geen goede grip heeft op de bodem, de Rafiki schuift beetje bij beetje naar achteren, kribben in het welbekende jargon. Dit is geen probleem wanneer er achter ons nog voldoende water is maar zoals Murphy al voorspelde: achter de Rafiki ligt nog een andere boot en de afstand tussen de Rafiki en dit ander jacht wordt steeds kleiner.
Marlène is niet aan boord en met de huidige wind en golven is het anker ophalen alleen mogelijk wanneer met de motor de druk op de ankerketting verlaagd wordt. De motorbediening het en stuurwiel zijn achter op de boot, bediening van de elektrische ankerlier is op de voorpunt. In je eentje het anker ophalen is niet echt handig onder deze erg ruwe omstandigheden.
Het anker blijft kribben en Loud is genoodzaakt om het 30 kg anker met de 40 meter ankerketting op te halen. Motor starten, klein beetje gas in de vooruit en snel naar de punt voor de bediending van de ankerlier. Door een grote golf springt de ketting tijdens het ophalen naast de geleideblok van de ketting en de ketting zet zich klem tussen het begeleidingsbok en de voorstag en Loud krijgt deze niet meer los. De Rafiki vaart al te ver vooruit en Loud moet weer naar achteren om gas te minderen. Ondertussen wordt de afstand tussen het jacht en de Rafiki steeds kleiner… Weer naar voren en met veel wrikken en trekken komt de ketting los en met nog maar ongeveer 10 meter afstand tussen onze achterburen kan Loud het anker ophalen en een veiligere ankerplek opzoeken. Loud is niet de enige. In deze morgen gaan ongeveer de helft van de schepen hier in de ankerbaai van het anker en moeten deze jachten ook een nieuw plekje opzoeken. Aan de buitenkant van de ankerbaai vindt Loud een nieuwe veilige ankerplek.
Over de VHF komt vervolgens het bericht dat het met de gezondheid van de moeder van Inge (van de “Island Girl”) niet goed gaat en dat Inge hierdoor zo snel mogelijk terug moet naar Nederland. Op internet komt een paar minuten later het schrikbarende bericht dat er een zeer grote brand is bij de papierfabriek in Roermond.
De golven bouwen zich verder op en Marlène kan nog met veel moeite aan boord komen. We blijven vandaag aan boord voor een goede ankerwacht. In de avond en nacht worden de golven nog hoger en slingert de Rafiki hevig, waardoor slapen nagenoeg niet mogelijk is. Het anker houdt gelukkig. In de vroege morgen draait de wind verder naar het zuiden, komt de Rafiki weer in de luwte van Grenada, en wordt de zee weer kalm. Het is het eindelijk weer rustig op de Rafiki.
Overigens kregen we woensdagavond een bericht van Loud’s ex-collega Tim Snijckers via Facebook dat de brand bij de papierfabriek gelukkig geen slachtoffers heeft gemaakt en dat ook de machines geen schade hebben opgelopen.
Positie St. George’s: 12°02.61' N 61°45.30 W
De wet van Murphy, toegeschreven aan Edward A. Murphy (1918–1990), luidt: "If there’s any way they can do it wrong, they will" ook wel: "Anything that can go wrong will go wrong" vertaald in het Nederlands: als iets mis kan gaan, dan gaat het ook een keer mis.
Hoewel de wet van Murphy in de volksmond nogal eens verward wordt met de wet van bedrog – als iets mis kan gaan, dan gaat het mis op het slechtst denkbare moment – heeft Murphy's zoon Robert Murphy aangegeven dat zijn vaders werkelijke adagium als volgt luidde: “If there's more than one way to do a job and one of those ways will end in disaster, then somebody will do it that way.” Murphy was van beroep ruimtevaartingenieur die aan veiligheidkritieke systemen werkte. Hij wilde met zijn uitspraak de nadelige kant van de wet van de grote aantallen illustreren.
Vanmorgen is Marlène naar de wasserette in St. George’s. In verband met de tropische storm Isaac, 200 NM noordelijk van ons, is de wind gedraaid naar het westen. Door deze uitzonderlijke windrichting is de ankerbaai niet meer beschut door het eiland, maar heeft de wind vrij spel op de golven in de ankerbaai. Door deze windshift draait de boot en het anker. Dit anker komt dus even los en zal zich dan in zijn nieuwe positie weer vastzetten. Op zich is dit niet ongewoon: op een rivier aan de kust (Suriname, Gambia, Frans Guyana, etc.) gebeurt dit twee keer per dag wanneer het getijde kentert. Het anker heeft echter op de bodem hier in de ankerbaai bij St. George’s geen beste grip. Het duurt altijd even voordat de Rafiki hier goed vast ligt.
Het golft behoorlijk deze morgen en Loud merkt dat het anker na kentering van de wind nog geen goede grip heeft op de bodem, de Rafiki schuift beetje bij beetje naar achteren, kribben in het welbekende jargon. Dit is geen probleem wanneer er achter ons nog voldoende water is maar zoals Murphy al voorspelde: achter de Rafiki ligt nog een andere boot en de afstand tussen de Rafiki en dit ander jacht wordt steeds kleiner.
Marlène is niet aan boord en met de huidige wind en golven is het anker ophalen alleen mogelijk wanneer met de motor de druk op de ankerketting verlaagd wordt. De motorbediening het en stuurwiel zijn achter op de boot, bediening van de elektrische ankerlier is op de voorpunt. In je eentje het anker ophalen is niet echt handig onder deze erg ruwe omstandigheden.
Het anker blijft kribben en Loud is genoodzaakt om het 30 kg anker met de 40 meter ankerketting op te halen. Motor starten, klein beetje gas in de vooruit en snel naar de punt voor de bediending van de ankerlier. Door een grote golf springt de ketting tijdens het ophalen naast de geleideblok van de ketting en de ketting zet zich klem tussen het begeleidingsbok en de voorstag en Loud krijgt deze niet meer los. De Rafiki vaart al te ver vooruit en Loud moet weer naar achteren om gas te minderen. Ondertussen wordt de afstand tussen het jacht en de Rafiki steeds kleiner… Weer naar voren en met veel wrikken en trekken komt de ketting los en met nog maar ongeveer 10 meter afstand tussen onze achterburen kan Loud het anker ophalen en een veiligere ankerplek opzoeken. Loud is niet de enige. In deze morgen gaan ongeveer de helft van de schepen hier in de ankerbaai van het anker en moeten deze jachten ook een nieuw plekje opzoeken. Aan de buitenkant van de ankerbaai vindt Loud een nieuwe veilige ankerplek.
Over de VHF komt vervolgens het bericht dat het met de gezondheid van de moeder van Inge (van de “Island Girl”) niet goed gaat en dat Inge hierdoor zo snel mogelijk terug moet naar Nederland. Op internet komt een paar minuten later het schrikbarende bericht dat er een zeer grote brand is bij de papierfabriek in Roermond.
De golven bouwen zich verder op en Marlène kan nog met veel moeite aan boord komen. We blijven vandaag aan boord voor een goede ankerwacht. In de avond en nacht worden de golven nog hoger en slingert de Rafiki hevig, waardoor slapen nagenoeg niet mogelijk is. Het anker houdt gelukkig. In de vroege morgen draait de wind verder naar het zuiden, komt de Rafiki weer in de luwte van Grenada, en wordt de zee weer kalm. Het is het eindelijk weer rustig op de Rafiki.
Overigens kregen we woensdagavond een bericht van Loud’s ex-collega Tim Snijckers via Facebook dat de brand bij de papierfabriek gelukkig geen slachtoffers heeft gemaakt en dat ook de machines geen schade hebben opgelopen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten