Dinsdag 21 augustus 2012
Positie St. George’s: 12°02.61' N 61°45.30 W
We hebben een nieuw wapen tegen de swell (golven op de ankerplaats) en dit is de “flopper stopper”. Loud heeft wat bestanden op internet hiervoor verzameld en bestudeerd onder het motto “beter goed gekopieerd als slecht verzonnen”. Hij maakt met zijn Leathermann, tie-wraps, stukken hout, een Bahco en wat snijplankjes bij de plaatselijke Malle Pietje in St. George’s, een heuse “schommelstabilisator” ineen. Deze zogenaamde “flopper stopper” zorgt ervoor dat het schip, bij golfslag op de zijkant van de boot, niet meer in het golfritme gaat slingeren/resoneren. De “flopper stopper” wordt met de spinnakerboom aan de zijkant van de boot in het water gehangen. Onderaan het apparaat is een gewicht bevestigd. Wanneer de boot naar de kant van de “flopper stopper” helt, klappen de snijplanken, door het gewicht aan één zijde, dwars en zakt de “flopper stopper” zonder weerstand naar beneden. Beweegt de spinnakerboom vervolgens weer naar boven, dan klappen desnijplanken speciale flopper-elementen weer in hun horizontale positie en bouwen hierdoor een zodanige weerstand op dat het slingeren geremd wordt.
Vertrekkers of cruisers: mail even naar rafikiopreis@gmail.com voor de diverse ontwerpen die Loud op het internet gevonden heeft, ze zijn vreselijk eenvoudig te maken en ze werken écht!
Positie St. George’s: 12°02.61' N 61°45.30 W
We hebben een nieuw wapen tegen de swell (golven op de ankerplaats) en dit is de “flopper stopper”. Loud heeft wat bestanden op internet hiervoor verzameld en bestudeerd onder het motto “beter goed gekopieerd als slecht verzonnen”. Hij maakt met zijn Leathermann, tie-wraps, stukken hout, een Bahco en wat snijplankjes bij de plaatselijke Malle Pietje in St. George’s, een heuse “schommelstabilisator” ineen. Deze zogenaamde “flopper stopper” zorgt ervoor dat het schip, bij golfslag op de zijkant van de boot, niet meer in het golfritme gaat slingeren/resoneren. De “flopper stopper” wordt met de spinnakerboom aan de zijkant van de boot in het water gehangen. Onderaan het apparaat is een gewicht bevestigd. Wanneer de boot naar de kant van de “flopper stopper” helt, klappen de snijplanken, door het gewicht aan één zijde, dwars en zakt de “flopper stopper” zonder weerstand naar beneden. Beweegt de spinnakerboom vervolgens weer naar boven, dan klappen de
Flopper stopper.
Vertrekkers of cruisers: mail even naar rafikiopreis@gmail.com voor de diverse ontwerpen die Loud op het internet gevonden heeft, ze zijn vreselijk eenvoudig te maken en ze werken écht!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten