maandag 4 maart 2013

Green Island (Antigua), walvissen op de horizon

Maandag 4 maart 2013

Positie Green Island: 17°04.474' N 61°40.432 W
Naast Green Island ligt Bird Island (op Bird Island zitten opvallend weinig vogels trouwens). We gaan snorkelen oostelijk bij bird island. Dit is 5 minuten met de dinghy varen en wij zien dan op volle zee achter het rif een kolos uit het water komen en met een grote plons op het oppervlakte ploffen. Vervolgens blijkt dat meerdere dieren, walvissen dus, dit aan het doen zijn. Het is best veraf, ongeveer 500 meter, maar wel duidelijk te zien. Merk weten we niet, maar wel erg groot! Een indrukwekkend gezicht.

Achter de schepen ligt het rif, het donkerblauwe water achter het rif is de oceaan. Hier zagen wij de walvissen.

Bij Bird Island zijn mooie stukken koraal en ook zien we een paar flinke Baracuda’s. Deze vissen zien er niet alleen vrij akelig uit, ze staan ook bekend als onberekenbaar en agressief en dat met tandjes “zo scherp als een koksmes”. Bij de boot zien we even later een Baracuda van ongeveer 1,5 meter zwemmen…. Prettig idee als je wilt zwemmen.

Bird Island op de achtergrond.

Rafiki aan een mooring.

’s Avonds komen Klaus en Bruni nog even afscheid nemen. Morgen gaan ze verder richting Martinique, waar hun boot in de verkoop gaat.

zondag 3 maart 2013

Green Island (Antigua), snorkelen

Zondag 3 maart 2013

Positie Green Island: 17°04.474' N 61°40.432 W
De Orion en Island Girl gaan ankerop naar hun volgende bestemming. De Rafiki heeft een klusdag met als ontspanning snorkelen op het rif naast de boot. Op dit rif is weinig te zien, weinig koraal, weinig vis en slecht zicht.

Antigua is een erg mooi land, het land van zee en zon,
zoals vermeldt op alle nummerplaten van auto's.
 

zaterdag 2 maart 2013

Falmouth Harbour – Green Island (Antigua)

Zaterdag 2 maart 2013

Positie Green Island: 17°04.474' N 61°40.432 W
Vandaag is het ankerop en zeilen omhoog op weg naar de volgende bestemming, namelijk Green Island. Dit is een eiland midden tussen de riffen aan de oostzijde van Antigua. Onderweg gebeurt iets heel opmerkelijks, er wordt eindelijk weer eens een vis(je) gevangen door Loud. Dit keer ook een nieuw merk, een geelvin snapper!


Geelvin snapper, lekker voor één maaltijdje voor twee personen.

Noord van Green Island kun je ankeren maar er zijn ook een aantal vrije moorings waar wij er één van pakken. Info voor de cruisers: de moorings zijn gratis en je hebt super internet van de omliggende resorts. Zoals gezegd zijn wij in het cruiserswereldje niet meer onbekend. Naast ons ligt de “Orion” (laatst gezien in Dominica), aan de andere kant naast ons ligt “Windrift” en een stukje verderop ligt “Island Girl”. We nemen het initiatief en organiseren een sundowner party op het strand met dit internationaal gezelschap (Nederland (3x), Duitland (2x) Amerika (2x) en Australië (3x)). Leuk, interessant en vooral gezellig.

Van links naar rechts: Grant, Gail, Loud, Rocky, Inge, Claus, Marlène, Bruni, Nancy. Anita heeft de foto genomen.
 

vrijdag 1 maart 2013

Falmouth Harbour (Antigua), reparatie I-pad

Vrijdag 1 maart 2013

Positie Falmouth Harbour: 17°00.656' N 61°46.686 W
De Ipad is al geruime tijd stuk. Het scherm is gebarsten en we kunnen het hier gelukkig laten repareren. Naast de boot stikt het hier weer van de schildpadden en je kunt er heerlijk mee snorkelen. Ze zijn niet bang en als je rustig beweegt deert hun je aanwezigheid niet.
Loud maakt het onderwaterschip schoon met een groot plamuurmes. Na anderhalf jaar oefenen kost dit nu nog ongeveer 1 ½ uur. Het lastigste deel is uiteraard het deel wat het diepste onder water ligt. Met een duikset zou dit makkelijker zijn. Nu gebruikt Loud alleen een snorkel en duikbril.

We maken nog een extra rondje rond de super jachten, indrukwekkend om te zien…
Het grootste, onder Nederlandse vlag varende, zeiljacht is vandaag aangekomen. Het schip heet “Salute” en komt uit ’s Hertogenbosch. Wij dachten gelijk aan Heineken eigenaren, maar dit 56 meter lange schip is eigendom van een familie, welke hun geld verdiend heeft met onroerend goed.



De "Salute" uit 's Hertogenbosch. Aan de man op de giek kun je zien hoe groot de boot werkelijk is.

woensdag 27 februari 2013

Falmouth Harbour (Antigua), Shirley Heights

Woensdag 27 februari 2013

Positie Falmouth Harbour: 17°00.656' N 61°46.686 W
Vandaag gaan we Shirley Heights beklimmen. Een wandeling door de heuvels rondom English Harbour. Onderweg zien we nog veel resten van de Engelse Marine van de 19de eeuw.





De begroeiing lijkt meer op het landschap van Griekenland dan op de tropen. Het is trouwens nu wel het droge seizoen.




Boven aangekomen worden we getrakteerd op een geweldig uitzicht.

Uitzicht op English Harbour (voorgrond) en Falmouth Harbour (achtergrond).

Uitzicht op het ford.

Terug gaan we niet via de verharde weg, maar een verkorte route door de bosjes. We kiezen voor de gravesiteroute. Langs de route staan nog verschillende oude grafstenen.

Caroline is gestorven in 1808.

dinsdag 26 februari 2013

Falmouth Harbour (Antigua), “Groot, Groter, Grootst”

Dinsdag 26 februari 2013

Positie Falmouth Harbour: 17°00.656' N 61°46.686 W
Het zeiljacht “The Maltese Falcon” is hier afgemeerd in de haven. We zien haar van verre al liggen en krijgen meteen kippenvel! Dit beroemde zeiljacht is in 2006 als grootste zeiljacht in particulier eigendom in Turkije gebouwd en is ontworpen door de Italiaanse firma Perini en de Nederlander Gerard Dijkstra, een grote naam op het gebied van het ontwerp van superzeiljachten. De boot is gebouwd in opdracht van een van de pioniers van Hewlett Packard, Thomas Perkins. Hoeveel hij voor de boot betaald heeft is nooit bekend gemaakt, maar Perkins heeft ooit in een interview verklaard “tussen de 150 en 300 miljoen dollar”. In 2009 is dit jacht verkocht voor 120 miljoen aan de biljonaire Elena Ambrosiadou.

Enige kentallen:
- Lengte: 88 meter
- Breedte: 12,7 meter (=de lengte van de Rafiki)
- Masthoogte: 58 meter, 3 stuks
- Gewicht: 1240 ton
- Vaste bemanning: 16 personen
- Gasten: maximaal 12 personen

Overigens heeft deze boot een apart zeilplan met vierkante zeilen. Hierdoor krijgt de boot een apart/raar/futuristisch uiterlijk. De zeilen rollen met een druk op de knop binnen 6 minuten in- en uit de mast. Door de hoge mate van automatisering is deze zeilboot door 1 persoon te zeilen. Maar wel eerst goed de handleiding lezen!
Het is een machtige boot om te zien en deze morgen toeren we met onze dinghy naar de haven om deze gigant van dichtbij te kunnen bewonderen.




Zie voor verder details: http://yachtpals.com/maltese-falcon-7053 en http://www.symaltesefalcon.com 

In de haven ligt ook een groot kajuitjacht dat onder Nederlandse vlag vaart, de Icon. Even googlen leert ons het volgende:
- Eigenaar: Ton van Dam (kapitaal vergaard met vastgoed, Quote 500 nr: 204)
- Lengte: 62,5 meter
- Te koop voor: €62,5 miljoen
 Ton van Dam heeft sinds de bouw van de 62,5 meter lange Icon Nederlands grootste motorjacht. De vastgoedmagnaat liet het schip een paar jaar geleden bouwen in zijn eigen scheepswerf Icon Yachts in Harlingen. Van Dam lijkt nu alweer toe te zijn aan iets nieuws; zijn Icon ligt te koop voor € 62,5 miljoen. Duur? Valt mee; de vraagprijs lag ooit op € 75 miljoen…

maandag 25 februari 2013

Deshaies (Guadeloupe) – Falmouth Harbour (Antigua)

 
Maandag 25 februari 2013

Positie Falmouth Harbour: 17°00.656' N 61°46.686 W
Vandaag gaan we verder naar het noorden. Om de bloglezer verder te verwennen heeft Loud voor de lezers zelfs een heus kaartje in elkaar geflanst om de planning van de komende weken te laten zien. De zeilers onder de bloglezers moeten in ogenschouw nemen dat in de komende maanden de wind oost tot noordoost zal zijn, vandaar de keuze om eerst de oostelijke eilanden te verkennen.

En wat altijd geldt voor een planning van zeilboot de Rafiki: “zeer onbetrouwbaar dus ga er maar niet van uit, maar je weet maar nooit”.

Planning tot en met juni 2013.

 Vandaag gaan we naar het volgende ministaatje: Antigua. Onderweg zijn twee zaken vermeldenswaardig:
 - We zien weer een paar zeezoogdieren en dit keer is het een groep Grienden, Pilot Wales in het Engels. Ze zwemmen echter de andere kant op en overigens hebben deze beesten nooit de neiging om zeilers op te zoeken. Wel weer heel mooi om te zien.
- Een van de reservezeilen die we vandaag testen blijkt nog prima profiel te hebben en de druk om de zeilen te repareren is weer wat kleiner, we hebben wat meer tijd.
We proberen op Antigua een ankerplek te vinden in English Harbour, maar hier is nergens voldoende plek. We varen een baai verder naar Falmouth Harbour. Deze inham in het zuiden van dit eiland is groter dan English Harbour en hier is voldoende ruimte om te ankeren.

Antigua is een klein staatje van een 70.000 inwoners. Deze inwoners wonen op twee eilanden: Antigua en het iets noorderlijker gelegen Barbuda. Het derde eiland van dit land is het onbewoonde eiland Redonda, wat tussen Monteserrat en Nevis ligt. Antigua heeft een Engelse achtergrond en is nog steeds lid van het Gemenebest. English Harbour is de best beschutte haven voor orkanen in dit gedeelte van de Carieb en daarom van groot strategisch belang voor de Engelsen. In deze baai is twee eeuwen geleden een haven en een reparatiewerf gebouwd, de Nelson Docks, genoemd naar de beroemde Britse kapitein Nelson. We leven dan in het begin van 1800. Na de 2de wereldoorlog is een Engelsman hier begonnen met een jachthaven en met het restaureren van de ruines van deze 19de eeuwse haven en werf. De Nelson Docks is nu een schitterend stukje historie, gelegen midden in een modern jachthavencomplex. De winkeltjes, restaurants, havenkantoor, douane en alle andere aanverwante zaken hebben hun intrek genomen in deze historische gebouwen, heel mooi.



English Harbour.

Deze haven is met name populair bij de zogenaamde “super yachts”, de speeltjes van de super rijken op deze aarde. In de haven zie je onwaarschijnlijk grote zeiljachten en kajuitjachten, de ene nog groter dan de andere.