woensdag 13 april 2016

Snorkelen en langousten op Cayo Rosario, Cuba

Donderdag 24 maart 2016 tot en met dinsdag 29 maart 2016

Positie Cayo Rosario: 21°37.182 N 81°56.274W
We gaan met de dinghy naar een rif op ongeveer 100 meter van de ankerplek (21°36.209 N 81°56.051W) en we zijn onder de indruk van het onderwater leven. Er wordt in deze onbewoonde regio nauwelijks gevist en dat is bij de koraalriffen duidelijk te zien. We zien heel veel kleurrijke vissen en het snorkelen is hier ronduit prachtig. Op een van de riffen zien we een wrak van een onfortijnlijk houten schip liggen. We zien twee keer een reusachtige morene en regelmatig een bovenmaatse Baracuda die ons schichtig observeert. Een mens moet ook eten en voor het avondeten schiet ik nog een lekkere red snapper.

Van Lambrini van de “Sagitta” hebben we de tip gekregen dat je langouste, door het vaste vlees, goed kunt inmaken op een bouillon. We hebben gisteren als proef een een kreeft ingemaakt en vandaag wordt het resultaat geproefd: het resultaat is prima, de ingemaakte langouste smaakt prima.
Als we tegen de avond weer bezoek krijgen van vissers die, illegaal natuurlijk, wat kreeft willen verhandelen weten we 8 (!) kreeften te ruilen tegen een fles rum en twee pakjes cubaanse sigaretten. Deze laatsten hebben we speciaal voor de ruilhandel in Cienfuegos gekocht. Al deze kreeften worden dezelfde avond nog ingemaakt.

Dit is echter niet het enige vermeldenswaardige op deze (goede) vrijdag. Vandaag treden in Havana de Rolling Stones op. Deze bejaarde ADHD-ers geven vanavond een gratis concert voor de Cubanen in een stadion in de hoofdstad. We kennen een aantal zeilers voor anker in Cienfuegos die speciaal voor dit concert naar Havana afgereisd zijn.

We gaan twee keer overdag ankerop voor een mini-zeiltocht van 1,5 nm naar een koraalrif aan de buitenkant van de archipel (21°35.83 N 81°56.99W). Ook hier is het snorkelen weer opvallend mooi.
Blijkbaar wordt hier door de kreeftenvissers niet veel gevist want ik weet een drietal grote langousten te schieten. Er staat hier ook wat zeegang waardoor we in de loop van de middag elke keer ankerop gaan voor een paar mijltjes de luwte van Isla Rosario op te zoeken voor een comfortabele nachtrust.

3 langousten, gevangen door Loud.

Voor de fotoserie wil Loud nog een Conch open maken. Helaas, dit mislukte. Dus jullie moeten nog even wachten op de fotoserie "hoe maak je een conch open en hoe maak je hem schoon".

De Fransen hebben definitief Cuba “gevonden”. Ook nu weer liggen we tussen de Franse zeilers. Het is veel drukker als twee jaar geleden. Waren we toen helemaal alleen in deze archipel, nu is het toch bevolkt met ongeveer 5-10 zeiljachten (de meeste Frans dus) en veel vissersbootjes. Een ander opvallend verschil van twee jaar geleden is dat we nu niet meer om Langouste hoeven te vragen, ze worden nu aangeboden. Over een paar jaar is deze oase van rust waarschijnlijk overlopen met toeristen.....

We maken kennis met de bemanning van de Canadese boot “Cat's Paw”, Ann en Barry. Zij zijn net terug van een “rondje wereld” en zijn nu op weg naar de Middellandse Zee.

Op dinsdag 29 maart zijn we klaar om naar Kaaiman over te steken. Er is een korte periode met noordelijke winden voorspeld en dus maken we ons klaar voor de zeiltocht van 140 nm naar de Kaaiman eilanden. Wanneer we ankerop willen gaan, haal ik nog een laatste weerbericht binnen. Helaas zijn de voorspellingen ongunstig bijgesteld en de beloofde wind uit noordelijke richtingen is te zwak om Kaaiman te bezeilen en dus besluiten we om nog te wachten op een beter weergaatje voor onze zeiltocht .