woensdag 23 april 2014

Montego Bay (Jamaica)

Dinsdag 15 april 2014 tot en met woensdag 23 april 2014

Positie Montego Bay: 18°28.200' N 77°55.567 W
Het wordt een heel leuk weerzien met Erwin en zijn vriendin Lambrini en de scheepshond Otello. We komen niet uitverteld over onze belevenissen de laatste 2(!) jaar, we borrelen gezellig en hebben nog een leuke barbecue op de Rafiki. Natuurlijk is Marlène “aan haar stand verplicht” om ook samen met Erwin weer een balletje te slaan. Dit doen ze op de tennisbaan van de marina hier in Mobay. Marlène en Erwin gaan hier in de voege ochtend (07:00 uur!) met de dinghy naar toe terwijl Loud en Lambrini de afstand tussen Pier1 en de marina op dit onmenselijke tijdstip joggend afleggen. Het moet natuurlijk niet gekker worden.

We maken samen ook een leuke wandeling naar het Waterwheelhouse en de Flint River, tenminste dat was de bedoeling. De taxichauffeur zet ons af bij het Waterwheelhouse. Helaas was deze niet meer in werking en er was ook geen water. Het water zou namelijk van de Flint River afkomstig zijn. Dan maar op zoek naar de Flint River. Na een flinke wandeling en een aantal maal vragen geven we het op. De Flint River is vandaag niet meer voor ons bereikbaar. We besluiten om als alternatief een taxi naar Midland Falls te nemen. De eerste paar taxichauffeurs vragen zoveel geld, dat wij aangeven dat we wel lopen. Dan komt er een vrachtwagentje voorbij. De dames mogen voorin, de heren moeten achterop in het zand gaan zitten. Hij brengt ons naar het volgende dorp. Nadat we iets gedronken hebben, gaan we met een volgende taxi naar de Midland Falls. Bij aankomst vragen ze echter idioot veel entree dat we gezamenlijk besluiten om de watervallen niet te bezoeken. We nemen vervolgens de bus naar Sav en van daaruit de volgende bus naar Mobay. ’s Avonds laat komen we thuis, moe en ons doel, de Flint River, niet bereikt. We hebben wel een leuke dag gehad.

Het waterwheel house.

Het aquaduct. Dit brengt het water van de Flint River naar het waterwheel house.

Een barretje waar we gekoeld drinken kunnen kopen.

Wanneer we na een sportieve ochtend (Marlène en Erwin met een racket, Loud en Lambrini met loopschoenen) terugvaren naar de Pier 1, zien we in de marina een bekende boot voor anker liggen, namelijk Double Trouble met Rien en Petra. We kennen elkaar van onze tijd in Curaçao. Met Rien en Petra gaan we nog een keer gezellig uit eten bij Pier 1 en ook zij komen een keer bij ons barbecueën.

We bezoeken uiteraard Montego Bay nogmaals, de markt met de vele groente- en fruitkramen, het strand waar in het weekend alle lokalen bij elkaar komen, de vis coöperatie en de supermarkten.

En ook hier op de markt weer uien uit Nederland.

Jongens maken hun karren op met verschillende producten. Zij gaan de straat op om deze producten te verkopen.

Parkeerplaats voor de lege karren.

Dan krijgen we in Montego Bay wederom slecht bericht. Op zaterdag 19 april krijgen we bericht van Wilma dat Bram Bijloo een hersenbloeding heeft gehad, in coma is geraakt en vervolgens enkele dagen later overleden. Met Bram hebben we onze eerste grote zeiltrips gemaakt, namelijk van Madeira naar de Azoren en een jaar later van Dublin naar Falmouth. Na deze zeiltrips hebben wij de beslissing gemaakt om ook een grotere boot te kopen en langere trips te maken. Bram en Wilma zijn ook op wereldreis en we hebben elkaar al een paar maal net gemist, maar iedere keer zeggen we weer, we komen elkaar nog wel tegen. Helaas zal dit niet meer gebeuren. De dag erna gaan we nog even naar Sigrid. Zij ligt met haar boot aan een mooring in de marina. Zij vliegt zondag naar huis voor de begrafenis van haar vader. Sigried zeilt solo op de Lucky Bitch. Na het bericht van haar vader heeft zij zich erg alleen gevoeld. We zijn blij dat we nog even bij haar op bezoek konden gaan.

Marlène heeft ook nog het grootzeil gerepareerd in Mobay. Bij het opbergen van het zeil, zagen we dat het oog er bijna geheel uitgescheurd was. Met een nieuwe ring, webbing en sterk garen is het geheel weer gerepareerd en kan het zeil bij de volgende tocht weer gebruikt worden.

Het oog van het zeil wordt door Marlene gerepareerd.