donderdag 7 juni 2012

Store Bay, kokosnoten en Sting Ray

Vrijdag 1 juni tot en met donderdag 7 juni 2012:

Positie Store Bay: 11°09.49' N 60°50.48 W
Vrijdag zijn we op de “Elfrun” van Atmo en Petra uitgenodigd om te eten. Ook een Engels koppel, Betty en Ike en een Canadees Trevor, allen cruisers hier op de ankerplek, waren uitgenodigd. Petra en Atmo zijn vegetarisch. Al met al en tegen de verwachtingen in was het eten erg lekker. Maar als we de keuze hebben, geef ons dan maar een met vlees en/of vis overladen BBQ. Atmo (49) is een oude hippy die ook in La Gomera (Canarische Eilanden) op zijn plek geweest zou zijn. Hij is van nature een pacifist, naturist en een zeer spiritueel persoon die elke dag geruime tijd mediteert. Nadat hij 7 jaar geleden Petra heeft ontmoet, is ook zij “verlicht”. Op de boot zijn in elke ruimte afbeeldingen van Tibetaanse goeroe’s. Wij willen ze niet choqueren, dus hebben we op de ankerplaats niet gevist. Grapjes van Loud over zijn bedoelingen met de speargun werden niet erg gewaardeerd. Atmo heeft zelfs moeite om een vlieg te doden. Toch zijn Atmo en Petra een goed gezelschap.

De brandstofprijzen op T&T zijn zwaar gesubsidieerd en absurd laag. Benzine kost voor iedereen € 0,32 per liter en diesel kost € 0,18 per liter voor de plaatselijke bevolking en diesel kost € 0,96 per liter voor niet-inwoners van Trinidad en Tobago. Voor het schip is het afhankelijk waar je schip geregistreerd is. Wij hebben onze boot volgetankt in Trinidad en hebben de internationale prijs nl € 0,96 per liter betaald. In Tobago hebben we wederom onze tank gevuld. Hier hebben ze geen bunkerstation (tankstation aan het water voor jachten), dus hebben we 2 jerrycans diesel gehaald bij het tankstation. Bij het tankstation, niet ver van onze boot, betalen we maar € 0,18 per liter. Ook het gas is erg goedkoop. Het vullen van onze “Nederlandse” 10 liter gasfles (6 kg) kost maar €1,50.

Van een plaatselijk Trinidoriaan leren we hoe je een kokosnoot moet schillen met een machete. Een machete is een hakmes dat zijn bekendheid geniet als kapmes als men door de jungle zijn weg moet banen. We hebben ook een machete op de kop getikt en meteen een aantal kokosnoten “geschild” die we samen met Atmo en Petra verzameld hebben op het strand.

Tijdens het snorkelen hebben we een Amerikaanse steekrog oftewel een Sting Ray gespot. Deze vis heeft de Australische krokodillengoeroe Steve Irwin tijdens de opnames van een documentaire gedood door hem met zijn giftige staartstekel in de borst te steken. Als je deze vis echter niet stoort of lastig valt is hij ongevaarlijk of zoals Brigitte Caster zou zeggen: we staan niet op zijn menu.

Sting Ray

Store bay omgeving is het centrum van het toerisme van Tobago. Het is nu laagseizoen en alle hotels en restaurants zijn nog erg leeg. De maanden Juli en Augustus zijn hier het hoogseizoen. De meeste toeristen komen uit Trinidad, Groot-Brittannië, Duitsland en Amerika.
Achter ons ligt ook een bijzondere boot voor anker. Het is een Zwitsers plezierjacht dat de oceaan overgestoken is. De eigenaar heeft het schip zelf in Basel gebouwd en is er vervolgens vanuit Basel mee naar de middellandse zee gevaren. Hij heeft ongeveer dezelfde route gevolgd als de Rafiki.
De overtocht heeft hij voltooid met ongeveer 2300 liter diesel. Voor een overtocht met een motorboot is er een grote hoeveelheid diesel nodig én een betrouwbare motor. Als de motor uitvalt zul je hulp moeten oproepen en het schip moeten verlaten, er is namelijk geen alternatieve aandrijving om de tocht te voltooien. Een ander verschil met een zeiljacht is dat er geen stabilisatie is van de golven door een kiel of een zeil. De Maranatha heeft aan beide zijden van het schip een uitstekende arm gemonteerd met een gewicht en weerstand om de boot zoveel mogelijk te stabiliseren. Kapseizen is een reëel risico voor dit type boot.

De "Maranatha" uit Zwitserland

1 opmerking:

  1. Hi Loud en Marlene

    Leuk jullie verhalen af te toe te lezen, geweldige tocht!
    Ik neem aan dat Marlene het verhaal schrijft en Loud commentaar geeft?
    Goed voorbeeld doet goed volgen, ik heb intussen ook maar een sabbatical genomen, niet zo lang/ver als jullie maar eer eens lekker tussenuit. Plan is om 1,5 jaar van Alaska naar Vuurland te fietsen, maar als het blijft gaan zoals nu dan wordt nog hele opgave ;-) Veel plezier en avontuur op jullie reis!
    Grtjs
    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen