Dinsdag 18 december 2012
Positie Rodney Bay: 14°04.588' N 60°57.534 W
Wij hebben de ARC aanschouwd in Las Palmas en nu hier in Rodney Bay in St. Lucia. Je kunt, zoals ons, zelfstandig de oceaan oversteken of georganiseerd in groepsverband. Dit laatste heet de ARC en we willen de bloglezers onze mening over de ARC niet onthouden.
We zijn al een paar dagen in Rodney Bay en hebben hier met veel plezier de aankomst van de ARC gevolgd. De ARC heeft een aantal grote voordelen. Er wordt vanalles voor je geregeld zoals bv havens, keuring, workshops, weerberichten, posities van de schepen. Ook leer je in een korte periode erg veel mensen kennen, die je gedurende de reis nog tegenkomt.
De ARC is een commercieel bedrijf dat uit winstbejag deze Rally over de Atlantische oceaan organiseert. Een van hun doelstellingen is dus om zoveel mogelijk deelnemers in dit evenement te krijgen. Door in groepsverband over te steken wordt een vertrouwdheid en veiligheidsgevoel opgewekt. Om de zeilers verder voor te bereiden op de Atlantische oversteek worden in Las Palmas voor de deelnemers van de ARC diverse workshops gegeven over navigatie, veiligheid, bevoorrading, etc. zodat de kennis en dus de vertrouwdheid voor het onbekende verder toeneemt. Door deze intensieve begeleiding wordt de drempel voor een oceaanoversteek verlaagd, zodat een nog groter publiek aan de ARC kan en zal deelnemen. Het grote nadeel van het aanbieden van deze schijnbare zekerheden is echter dat deze de, volgens ons zeer noodzakelijke, ervaring van het zeezeilen en de broodnodige grondige kennis van je schip, minder belangrijk lijken te maken en dit is volgens ons gevaarlijk.
Een ander punt is de hoge leeftijd van de deelnemers. De meeste deelnemers aan de ARC zijn ouder als ons. Met een rustig zeetje en een stabiele passaatwind is dit echter geen probleem. Wanneer echter aan boord problemen optreden, dan heeft deze hoge leeftijd ook de voor de hand liggende risico’s. Het voltooien van een zware beproeving op hoge leeftijd is natuurlijk een bewonderenswaardige prestatie maar dit streven kan ook snel doorschieten naar dwaasheid.
Wanneer je over de steigers naar de ARC-vloot kijkt, dan valt op dat de schepen relatief nieuw en vooral groot en dus kostbaar zijn. De vloot is dus erg duur en de financiële draagkracht hiervoor stralen de eigenaren in de haven uit. Aan wal is er een groot “rode broeken”-gehalte en we krijgen het gevoel dat we in een internationale aflevering zitten van GooischeVrouwen Mannen met Jimmy Cornell als de mannelijke vertolker van Linda de Mol.
Vandaag klussen we nog wat aan boord en in de middag gaan we nog op bezoek bij Pim en Hanneke op de Nelly Rose.
Positie Rodney Bay: 14°04.588' N 60°57.534 W
Wij hebben de ARC aanschouwd in Las Palmas en nu hier in Rodney Bay in St. Lucia. Je kunt, zoals ons, zelfstandig de oceaan oversteken of georganiseerd in groepsverband. Dit laatste heet de ARC en we willen de bloglezers onze mening over de ARC niet onthouden.
We zijn al een paar dagen in Rodney Bay en hebben hier met veel plezier de aankomst van de ARC gevolgd. De ARC heeft een aantal grote voordelen. Er wordt vanalles voor je geregeld zoals bv havens, keuring, workshops, weerberichten, posities van de schepen. Ook leer je in een korte periode erg veel mensen kennen, die je gedurende de reis nog tegenkomt.
De ARC is een commercieel bedrijf dat uit winstbejag deze Rally over de Atlantische oceaan organiseert. Een van hun doelstellingen is dus om zoveel mogelijk deelnemers in dit evenement te krijgen. Door in groepsverband over te steken wordt een vertrouwdheid en veiligheidsgevoel opgewekt. Om de zeilers verder voor te bereiden op de Atlantische oversteek worden in Las Palmas voor de deelnemers van de ARC diverse workshops gegeven over navigatie, veiligheid, bevoorrading, etc. zodat de kennis en dus de vertrouwdheid voor het onbekende verder toeneemt. Door deze intensieve begeleiding wordt de drempel voor een oceaanoversteek verlaagd, zodat een nog groter publiek aan de ARC kan en zal deelnemen. Het grote nadeel van het aanbieden van deze schijnbare zekerheden is echter dat deze de, volgens ons zeer noodzakelijke, ervaring van het zeezeilen en de broodnodige grondige kennis van je schip, minder belangrijk lijken te maken en dit is volgens ons gevaarlijk.
Een ander punt is de hoge leeftijd van de deelnemers. De meeste deelnemers aan de ARC zijn ouder als ons. Met een rustig zeetje en een stabiele passaatwind is dit echter geen probleem. Wanneer echter aan boord problemen optreden, dan heeft deze hoge leeftijd ook de voor de hand liggende risico’s. Het voltooien van een zware beproeving op hoge leeftijd is natuurlijk een bewonderenswaardige prestatie maar dit streven kan ook snel doorschieten naar dwaasheid.
Wanneer je over de steigers naar de ARC-vloot kijkt, dan valt op dat de schepen relatief nieuw en vooral groot en dus kostbaar zijn. De vloot is dus erg duur en de financiële draagkracht hiervoor stralen de eigenaren in de haven uit. Aan wal is er een groot “rode broeken”-gehalte en we krijgen het gevoel dat we in een internationale aflevering zitten van Gooische
Vandaag klussen we nog wat aan boord en in de middag gaan we nog op bezoek bij Pim en Hanneke op de Nelly Rose.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten