Maandag 7 mei 2012:
Positie Chaguaramas: 10°40.78' N 61°38.08 W
Op deze maandag zijn we met z’n beidjes gezellig naar de stad geweest (Port of Spain dus). Wat aan de Trinidorianen het meeste opvalt zijn vooral twee zaken:
1. De taal
Dit zou Engels moeten zijn maar op de manier zoals het hier gesproken wordt is het niet verstaanbaar. Het gebrabbel is weliswaar Engels maar de manier zoals het hier uitgesproken wordt lijkt op “hoe kan ik Engels praten zodat niemand het verstaat”. We moeten nagenoeg altijd vragen “I’m sorry, but I couldn’t understand you”. Vervolgens wordt het gezegde herhaald in hetzelfde dialect zullen we maar zeggen. Vervolgens vraag je dan: “Please, can you speak slowly, understandable, international English, we can’t understand your language”. Daarna volgen 3 mogelijkheden:
· De betreffende Trinidoriaan is beledigd en loopt weg.
· Er wordt weer onverstaanbaar gebrabbeld zodat wij maar weglopen.
· Er wordt verstaanbaar gecommuniceerd.
In het algemeen kun je stellen dat bovenstaande mogelijkheden gelijk verdeeld zijn, zodat we maar met 1/3 van de mensen normaal kunnen communiceren.
2. Het werktempo van bedienend personeel
Het bedienend personeel in winkels en restaurants is opvallend ongeïnteresseerd in hun werk en ook in hun klanten. Als je een winkel binnenloopt, dan zie het personeel al denken “ik zou het op prijs stellen dat je nu direct het pand weer verlaat”. Ze worden namelijk gestoord in de bezigheden die ze doen als er geen klanten zijn. Deze bezigheden zijn over het algemeen:
- Mobiel bellen
- Patience spelen op de computer
- Sms’en
- Slapen
- Spelen met het mobieltje
- Ouwehoeren met collega’s
- Naar buiten staren
- Rondhangen
Als je vervolgens geholpen wordt, gebeurd dit in een dusdanig langzaam tempo dat je de indruk krijgt dat ze het doen om de klanten te treiteren. De bediening praat gewoon door met collega’s als ze je helpen en ook de mobiel wordt tijdens het afrekenen gewoon opgenomen alsof het de normaalste zaak van de wereld is om zo de klanten te irriteren.
Het kost echter geen klandizie, iedereen in de bediening hier in T&T vertoont dit gedrag.
Positie Chaguaramas: 10°40.78' N 61°38.08 W
Op deze maandag zijn we met z’n beidjes gezellig naar de stad geweest (Port of Spain dus). Wat aan de Trinidorianen het meeste opvalt zijn vooral twee zaken:
1. De taal
Dit zou Engels moeten zijn maar op de manier zoals het hier gesproken wordt is het niet verstaanbaar. Het gebrabbel is weliswaar Engels maar de manier zoals het hier uitgesproken wordt lijkt op “hoe kan ik Engels praten zodat niemand het verstaat”. We moeten nagenoeg altijd vragen “I’m sorry, but I couldn’t understand you”. Vervolgens wordt het gezegde herhaald in hetzelfde dialect zullen we maar zeggen. Vervolgens vraag je dan: “Please, can you speak slowly, understandable, international English, we can’t understand your language”. Daarna volgen 3 mogelijkheden:
· De betreffende Trinidoriaan is beledigd en loopt weg.
· Er wordt weer onverstaanbaar gebrabbeld zodat wij maar weglopen.
· Er wordt verstaanbaar gecommuniceerd.
In het algemeen kun je stellen dat bovenstaande mogelijkheden gelijk verdeeld zijn, zodat we maar met 1/3 van de mensen normaal kunnen communiceren.
2. Het werktempo van bedienend personeel
Het bedienend personeel in winkels en restaurants is opvallend ongeïnteresseerd in hun werk en ook in hun klanten. Als je een winkel binnenloopt, dan zie het personeel al denken “ik zou het op prijs stellen dat je nu direct het pand weer verlaat”. Ze worden namelijk gestoord in de bezigheden die ze doen als er geen klanten zijn. Deze bezigheden zijn over het algemeen:
- Mobiel bellen
- Patience spelen op de computer
- Sms’en
- Slapen
- Spelen met het mobieltje
- Ouwehoeren met collega’s
- Naar buiten staren
- Rondhangen
Als je vervolgens geholpen wordt, gebeurd dit in een dusdanig langzaam tempo dat je de indruk krijgt dat ze het doen om de klanten te treiteren. De bediening praat gewoon door met collega’s als ze je helpen en ook de mobiel wordt tijdens het afrekenen gewoon opgenomen alsof het de normaalste zaak van de wereld is om zo de klanten te irriteren.
Het kost echter geen klandizie, iedereen in de bediening hier in T&T vertoont dit gedrag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten