Zaterdag 19 juni 2021
Positie Linton Bay: 9°19.986 N 82°14.599
Op het eiland naast onze ankerplaats is de woonplaats van een paar slingerapen. Wanneer wij een paar overrijpe bananen hebben, voeren we deze bananen aan deze leuke dieren. Voor de trouwe lezers van ons blog hebben we de voerpartij van afgelopen week op film vastgelegd.
maandag 28 juni 2021
Apen voeren
vrijdag 18 juni 2021
De drietenige Luiaard, de bradypus tridactilus oftewel AI voor de puzzelaars
Vrijdag 18 juni 2021
Positie Linton Bay: 9°19.986 N 82°14.599
Één van de voor ons mooiste bezigheden in een regenwoud zijn de wandelingen. De natuur blijft ons hier overdonderen door zijn variatie en schoonheid. Tijdens een wandeling over de openbare weg in de omgeving van Linton komen we bijvoorbeeld vrijwel altijd kolibries of een groep brulapen tegen, dit is voor ons niet meer bijzonder.
Tijdens de wandeling van vandaag zien we een Luiaard in een struik hangen en dit diertje is maar 2 meter van ons vandaan. Dit levert een paar heel bijzondere plaatjes op van deze ook heel bijzondere diersoort. Want snel wegklimmen doet dit schattig beestje niet, hiervoor is hij veel te langzaam, zeg maar véééél te lui!
Positie Linton Bay: 9°19.986 N 82°14.599
Één van de voor ons mooiste bezigheden in een regenwoud zijn de wandelingen. De natuur blijft ons hier overdonderen door zijn variatie en schoonheid. Tijdens een wandeling over de openbare weg in de omgeving van Linton komen we bijvoorbeeld vrijwel altijd kolibries of een groep brulapen tegen, dit is voor ons niet meer bijzonder.
Tijdens de wandeling van vandaag zien we een Luiaard in een struik hangen en dit diertje is maar 2 meter van ons vandaan. Dit levert een paar heel bijzondere plaatjes op van deze ook heel bijzondere diersoort. Want snel wegklimmen doet dit schattig beestje niet, hiervoor is hij veel te langzaam, zeg maar véééél te lui!
Bij zijn achterste voet zie je duidelijk 3 tenen. Er is een ander soort die 2 tenen heeft.
maandag 14 juni 2021
Een toiletpot jutten
Maandag 14 juni 2021
Positie Linton Bay: 9°19.986 N 82°14.599
Op een morgen merkt Marlène plotseling op dat de keramische toiletpot op onze boot gebarsten is. Hoe dit kan gebeuren is ons nog geheel onduidelijk, maar aan de binnen- en buitenkant is de toiletpot helemaal gebarsten. Wanneer deze pot nu tijdens “belasting” breekt, kun je jezelf lelijk aan je achterste verwonden en om onze votten te beschermen, is het noodzaak om deze pot snel te vervangen.
De winkel waar ze deze artikelen hebben is in Panama City, het is vanuit Linton een hele toer om het toilet te vervangen. Dit kun je vergelijken als je in Limburg voor een onderdeel van de wc met het openbaar vervoer naar Groningen en terug moet….
Peinzend over dit probleem denkt Loud aan een zeilboot, een redelijk nieuwe Bavaria 38, die hier 2 maanden geleden op het buitenrif bij de ankerplek vergaan is. Het scheepswrak, zonder kiel en mast, ligt nu bovenop het koraalrif en Loud bedenkt zich dat hier mogelijk nog een toiletpot van het zeer gangbare merk Jabsco in zou kunnen zitten. We gaan vervolgens als echte jutters met de dinghy op pad en na een klautertocht over het rif naar het wrak blijkt dat alles uit het wrak gesloopt en geroofd is, behalve….de toiletpot!
Na wat schroef en breekwerk hebben we deze keramische vriend in ons bezit en ‘s middags kunnen we weer veilig plaatsnemen op deze toch niet onbelangrijke zitting in ons bootje!
Op een morgen merkt Marlène plotseling op dat de keramische toiletpot op onze boot gebarsten is. Hoe dit kan gebeuren is ons nog geheel onduidelijk, maar aan de binnen- en buitenkant is de toiletpot helemaal gebarsten. Wanneer deze pot nu tijdens “belasting” breekt, kun je jezelf lelijk aan je achterste verwonden en om onze votten te beschermen, is het noodzaak om deze pot snel te vervangen.
De winkel waar ze deze artikelen hebben is in Panama City, het is vanuit Linton een hele toer om het toilet te vervangen. Dit kun je vergelijken als je in Limburg voor een onderdeel van de wc met het openbaar vervoer naar Groningen en terug moet….
Peinzend over dit probleem denkt Loud aan een zeilboot, een redelijk nieuwe Bavaria 38, die hier 2 maanden geleden op het buitenrif bij de ankerplek vergaan is. Het scheepswrak, zonder kiel en mast, ligt nu bovenop het koraalrif en Loud bedenkt zich dat hier mogelijk nog een toiletpot van het zeer gangbare merk Jabsco in zou kunnen zitten. We gaan vervolgens als echte jutters met de dinghy op pad en na een klautertocht over het rif naar het wrak blijkt dat alles uit het wrak gesloopt en geroofd is, behalve….de toiletpot!
Na wat schroef en breekwerk hebben we deze keramische vriend in ons bezit en ‘s middags kunnen we weer veilig plaatsnemen op deze toch niet onbelangrijke zitting in ons bootje!
Loud haalt de WC-pot uit de boot op het rif.
woensdag 9 juni 2021
Vaccinatie
Woensdag 9 juni 2021
Positie Linton Bay: 9°19.986 N 82°14.599
Via facebook krijgen we een bericht dat er COVID-vaccinaties worden gezet in Linton en omringende dorpen. We zijn nog in de San Blas, maar realiseren ons dat we deze kans op een vaccinatie niet mogen missen. We vertrekken dinsdag 8 juni richting Linton waar we dezelfde dag in de namiddag voor anker gaan. Op woensdagmorgen vertrekken we, samen met de bemanning van zeiljacht UI (Olliver en Sandra), richting de school van het dorp. De overheid komt met een aantal busjes met militairen, verpleegsters/verplegers, dokters en wat ambtenaren drie dagen in de plaatselijke lagere school het vaccin uitdelen. Elke volwassene, dus ook toeristen, kan worden gevaccineerd en we ontvangen na de prik over e-mail een keurig bewijs van inenting met het vaccin van Pfizer. Over 5 weken komt de vaccinatie-colonne weer in het dorpje Linton terug, prima geregeld door Panama.
Positie Linton Bay: 9°19.986 N 82°14.599
Via facebook krijgen we een bericht dat er COVID-vaccinaties worden gezet in Linton en omringende dorpen. We zijn nog in de San Blas, maar realiseren ons dat we deze kans op een vaccinatie niet mogen missen. We vertrekken dinsdag 8 juni richting Linton waar we dezelfde dag in de namiddag voor anker gaan. Op woensdagmorgen vertrekken we, samen met de bemanning van zeiljacht UI (Olliver en Sandra), richting de school van het dorp. De overheid komt met een aantal busjes met militairen, verpleegsters/verplegers, dokters en wat ambtenaren drie dagen in de plaatselijke lagere school het vaccin uitdelen. Elke volwassene, dus ook toeristen, kan worden gevaccineerd en we ontvangen na de prik over e-mail een keurig bewijs van inenting met het vaccin van Pfizer. Over 5 weken komt de vaccinatie-colonne weer in het dorpje Linton terug, prima geregeld door Panama.
Loud krijgt een prik in zijn rechterarm en de verpleegster komt met de spuit voor Marlene.
We hadden gerekend op een hele morgen wachten, formulieren invullen etc, maar het ging allemaal erg snel. Zo konden we samen met Sandra en Olliver nog een mooie wandeling maken in de omgeving van de school. Natuurlijk hebben we weer een foto gemaakt van ons favoriete uitzichtpunt.
dinsdag 3 november 2020
Onderwater mollen
Zondag 17 november 2019
Positie Linton Bay: 9°19.986 N 82°14.599
Op deze dag maken we een bijzondere wandeling met de Oostenrijker Roman, onze buurman op de ankerplek. Onder zijn leiding gaan we via het dorp Casique naar het volgend dorp (naam onbekend), waarna we over een smal pad de kust volgen. Na een stevige wandeling van 2,5 uur komen aan op onze bestemming. In eerste instantie zien we niets bijzonders maar als we onze meegebrachte snorkelspullen aandoen en de onderwaterwereld hier verkennen zien we de aantrekkelijkheid van deze locatie. Het versteende koraal is op deze plaats heel mooi geërodeerd. In de laag koraal zijn onderwater-grotten ontstaan die met holtes aan het wateroppervlakte al snorkelend bereikbaar zijn. Wij zijn ons als “onderwater mollen” heerlijk aan het amuseren en door de lichtinval van de de stralende zonneschijn is deze grottentocht sprookjesachtig mooi.
Positie Linton Bay: 9°19.986 N 82°14.599
Op deze dag maken we een bijzondere wandeling met de Oostenrijker Roman, onze buurman op de ankerplek. Onder zijn leiding gaan we via het dorp Casique naar het volgend dorp (naam onbekend), waarna we over een smal pad de kust volgen. Na een stevige wandeling van 2,5 uur komen aan op onze bestemming. In eerste instantie zien we niets bijzonders maar als we onze meegebrachte snorkelspullen aandoen en de onderwaterwereld hier verkennen zien we de aantrekkelijkheid van deze locatie. Het versteende koraal is op deze plaats heel mooi geërodeerd. In de laag koraal zijn onderwater-grotten ontstaan die met holtes aan het wateroppervlakte al snorkelend bereikbaar zijn. Wij zijn ons als “onderwater mollen” heerlijk aan het amuseren en door de lichtinval van de de stralende zonneschijn is deze grottentocht sprookjesachtig mooi.
zaterdag 17 oktober 2020
Nieuwe brug over het Panama kanaal
Woensdag 13 november 2019 tot en met zaterdag 16 november 2019
Positie Linton Bay: 9°19.986 N 82°14.599
We huren een auto in Colon en maken een rit over de nieuwe brug over het Panama Kanaal in Colon. Deze brug is gebouwd tijdens de constructie van de uitbreiding van het sluiscomplex hier in Colon en het is opvallend dat deze brug, mooi aangesloten op de infrastructuur van de randweg van Colon, aan de andere kant van het Panama Kanaal eindigt in de jungle. Er is aan de westzijde van het Panama Kanaal nog geen infrastructuur en bebouwing, dit zal in de toekomst wellicht gerealiseerd worden, maar vooralsnog is de eindbestemming van deze peperdure brug de apenkolonies in de ongerepte jungle.
Positie Linton Bay: 9°19.986 N 82°14.599
We huren een auto in Colon en maken een rit over de nieuwe brug over het Panama Kanaal in Colon. Deze brug is gebouwd tijdens de constructie van de uitbreiding van het sluiscomplex hier in Colon en het is opvallend dat deze brug, mooi aangesloten op de infrastructuur van de randweg van Colon, aan de andere kant van het Panama Kanaal eindigt in de jungle. Er is aan de westzijde van het Panama Kanaal nog geen infrastructuur en bebouwing, dit zal in de toekomst wellicht gerealiseerd worden, maar vooralsnog is de eindbestemming van deze peperdure brug de apenkolonies in de ongerepte jungle.
Wij zijn de enige bezoeker op de brug.
Uitzicht op zowel de oude als de nieuwe sluizen.
Daarna gaan we inkopen in de supermarkt van Colon en de free-zone. De wegen in Colon zijn inmiddels vernieuwd, maar het loodgieterswerk en elektra van de huizen is nog zeer ouderwets.
Hier kan men nog veel verbeteren.
Roekeloos vaargedrag in Panama
Dinsdag 5 november 2019 tot en met dinsdag 12 november 2019
Positie Linton Bay: 9°19.986 N 82°14.599De taxiboten in Panama, dat geldt voor Bocas del Toro en ook voor Linton Bay en de San Blas, zijn zogenaamde lancha's. Dit zijn open polyester bootjes van 6 – 8 meter met een buitenboordmotor die wel 100 pk (!) kunnen hebben. De iets grotere passagiersbootjes van Bocas Town naar Almirante gaan hier qua vermogen zelfs nog dik overheen. Helaas wordt er door de lancha-schippers weinig respect getoond aan de ankerende boten en aan het omliggende, langzamere verkeer, er moet immers geld verdiend worden. Het is helaas meer de regel dan uitzondering dat lancha's met volle snelheid dwars door het ankerveld racen. Dit doen ze omdat ze zelf en ook de passagiers het interessant vinden om naar de geankerde zeilschepen te kijken.
Dit geldt helaas voor de hele Carieb. In de oostcarieb, met de landen zoals st Vincent, st Lucia en Antigua, racen de zogenaamde Boatboy's en de taxiboten in grote lancha's in volle vaart af en aan door de ankergebieden, zo ook in Guatemala (Rio Dulce) en Jamaica. Zelfs op ons “eigen” Curacao ben je verre van veilig. Snelle, zwaar gemotoriseerde patserboten komen regelmatig door de ankervelden geraced om een beetje indruk op de geankerde zeilers te maken.
Doordat de punt van de boot vaak hoog is,
kunnen degene die aan de stuurknuppel staan, vaak niets zien.
Maar dit roekeloos vaargedrag levert vaak levensgevaarlijke situaties op. We maken even een opsomming van de laatste 2 weken bij ons in de buurt (minder dan 500 mtr van ons vandaan), van 28 oktober – 4 november 2019:
1. Eind oktober is een jonge moeder met haar 8-jarig kind in hun boomstamkano aan het vissen in onze ankerbaai van Bocas del Toro. Een taxi-lancha, die met hoge snelheid vanuit Almirante komt, ziet haar niet en de kano wordt overvaren. De lancha vaart door zonder te stoppen, het kind weet zwemmend Bocas Town te bereiken, maar zijn gewonde moeder verdrinkt. De schipper wordt later gearresteerd.
2. Twee dagen later wordt, ook in Bocas del Toro, een jonge Canadees overvaren die bij een koraalrif aan het speervissen is. Hij heeft geen boei of drijvend baken bij zich zodat de lancha-bestuurder, natuurlijk met hoge snelheid, hem niet kan zien. Hij overlijdt ter plekke aan zijn verwondingen.
3. Wanneer wij na onze overtocht van Bocas del Toro naar Linton Bay bij Hans van restaurant CasaX aan het eten zijn (onze eerste dag in Linton), gaat onze Franse buurman op de ankerplek een zwemtochtje naar Isla Linton maken. Hij kijkt niet goed uit en hij wordt overvaren door een taxi-lancha die toeristen van Linton Bay naar Isla Grande brengt. Ook hij is op slag dood.
4. Een paar dagen voor onze aankomst in Linton Bay vaart op een avond een visser met zijn vrouw in een lancha door de ankerbaai hier in Linton Bay. Zij varen zonder verlichting. Een open patrouille boot van de kustwacht is onderweg naar een melding en ziet op volle vaart de onverlichte lancha niet. De visser overlijdt ter plaatse en zijn vrouw loopt door een gebroken rug een dwarslaesie op.
In het geval val van de moeder met zoon in Bocas zal de schipper gerechtelijk vervolgd worden. In de andere gevallen zijn al de schippers vrijuit gegaan. Natuurlijk hadden de schippers van de lancha's in alle gevallen voorrang, maar de hoge snelheid en de beperkte afstand tussen hun en de andere boten getuigen van niet veel respect. Het zou normaal en logisch moeten zijn dat de bestuurders van snelle boten in gebieden waar veel waterrecreatie is langzamer zouden varen om zo het risico op ongevallen te verkleinen. Dit is in Nederland via de wet goed geregeld, maar hier in de Carieb zijn dit soort regelingen nog ver weg. Hier geldt gewoon het recht van de sterkste... Wij als zeilers zijn natuurlijk allen hier als gast en we moeten ons aan de gewoontes van het land aanpassen en dit betekent dat wij altijd in deze gebieden op de hoede moeten zijn voor de plaatselijke lancha's en wij hebben 's avonds ook altijd meer dan voldoende verlichting bij ons om onze aanwezigheid kenbaar te maken.
Abonneren op:
Posts (Atom)