woensdag 7 maart 2012

Atlantic crossing, dag 7 "top of the mountain"

Woensdag 7 maart 2012:
Positie 17.00 uur UTC (18:00 uur Nederlandse tijd): 11°05.840' N 39°41.233 W
935 nm afgelegd, nog 835 nm te gaan
Vanmorgen om 06:00 uur was het zover: we zijn halverwege. Vanmiddag hebben we in verband hiermee voor het eerst deze reis, er wordt namelijk tijdens de oversteek geen alcohol gedronken, een borrel, een feestje dus. Vannacht alweer een zeiljacht op de horizon en op 55 nm een onbekend schip op de AIS, het blijft dus erg druk op het water hier. Elke morgen ongeveer 3-4 vliegende vissen op het dek en het wordt al erg warm. Zonnebrandcrème, petjes, zonnebrillen, etc., hoogzomer op de Rafiki dus. De wind is iets afgenomen en gelukkig zijn de golven ook kleiner. We hebben onze Parasailor opgezet en hebben een deftig vaartje richting Cayenne, onze plaats van bestemming in Frans Guyana. We sturen stoer met de hand (we weten al niet beter, Harrie is al vergeten) en vandaag (nog) geen vis gevangen.
Groetjes van de Rafiki

Mittwoch 7. Maerz 2012:
Position 17.00 Uhr UTC(18:00 Uhr deutsche Zeit): 11°05.840' N 39°41.233 W
935 nm zurueckgelegt, noch 835 nm zu machen

So, heute morgen kurz nach 6 Uhr war es dann sowei, Gipfelfest. Wir haben nun mehr als die Haelfte zurueckgelegt. Das Fest haben wir auf heute Abend verlegt da Antoine und ich die Nacht durchgesteuert haben und erst mal schlafen wollten, ausserdem schmeckt der Wein Abends besser. Die Sonne wird von Tag zu Tag heisser und die Sonnencreame hat schon ihren Stammplatz im Cockpit gefunden. Auch die Luft wird merklich schwuehler. Da ueber Nacht der Wind ein bisschen abgenommen hat haben wir heute morgen den Parasailor aufgespannt. Ein spezielles Segel welches eine Art Gleitschirm intgriert hat. Fisch haben wir heute noch keinen gefangen aber wer weis vieleicht wirds ja noch mit Fisch fuer unser Gipfelfest heute Abend. Die Reperatur des Autopilot haben wir weiter nach hinten verschoben, da es mit dem manuellen Steuern ganz gut klappt und sich schon in guter Rhytmus eingespielt hat. Ansonsten ist alles im Gruenen Bereich.
Liebe Gruesse
Sebastian

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

dinsdag 6 maart 2012

Atlantic crossing, dag 6

Dinsdag 6 maart 2012:
Positie 17.00 uur UTC (18:00 uur Nederlandse tijd): 12°12.837' N 37°50.760 W
805 nm afgelegd, nog 965 nm te gaan.
Gisteren op het einde van de middag werd het druk op het water: een zeilboot halen we in op een afstand van maar 6 nm. Hij had de marifoon niet standby, dus konden we geen kontakt maken. Even later zien we op de AIS een signaal van een tanker, op weg naar Nigeria, die ons op een afstand van "maar" 40 nm passeert. Het moet niet gekker worden, dit lijkt wel de Maasplassen in Roermond op een warme zomerdag. De nacht verloopt rustig en in de morgen heeft Marlene weer beet: een Mahi Mahi van 80 cm!. Een gedeelte wordt tussendoor rauw als Sushi gegeten, van een ander gedeelte wordt vissoep gemaakt voor tussen de middag en de rest als filet bij het avondeten.
Vandaag hebben we de eerste mijlpaal van de tocht: we hoeven "nog minder dan 1000 nm" te zeilen. De afstand zit weer in de 3 cijfers. Met de hand sturen valt mee en is overigens best leuk. Je leert de boot totaal kennen als je uren achtereen door de zee vaart. Je gaat onbewust de windrichting aanvoelen op je schouders en je gezicht en stuurt daarop de boot. De bemanning vormt een hechter team omdat we samen een klus aan het uitvoeren zijn. Morgen gaan we toch weer een poging wagen om Harrie weer op gang te krijgen en wel met een Limburgse vinding: Dyneema.
Groet, Loud, Marlene, Bashie en Frenchie

Dienstag 6. Maerz 2012:
Position 17.00 Uhr UTC(18:00 Uhr deutsche Zeit): 12°12.837' N 37°50.760 W
805nm zurueckgelegt, noch 965nm zu machen

So, heute ist nun schon der zweite Tag an dem wir das Boot mit Hand steuern. Es hat sich so langsam ein Rythmus eingeschlichen. Antoine und Ich und Loud und Marlene bilden jeweils eine Gruppe und steuern abwechselnd fuer vier Stunden. Ausserdem hatten wir heute morgen gleich zwei erfreuliche Situationen. Wir haben die Tausendermarke unterschritten und Marlene hat heute morgen mal wieder ein Mahi Mahi mit 80 cm gefangen. Daher gabs gleich zum Mittagessen Sushi und Fischsuppe.
Morgen werden wir warscheinlich nochmal versuchen den Autopilot zu reparieren in der Hoffnung nochmal ein paar Tage im Automatikmodus zu fahren. Sonst laeuft alles gut und wir freuen uns auf morgen Frueh, wenn wir "Gipfelfest" (Halbe Strecke) haben.
Gruesse Sebastian

Mardi 6 Mars 2012:
Position 17.00 h UTC(18:00 heure francaise): 12°12.837' N 37°50.760 O
805nm parcourus, 965nm restants
La barre des 1000 miles nautiques restants a été passé ce matin. Nous avons achevé nos premieres 24 heures sans Harry (pilote automatique) sans probleme, juste un peu de fatigue le temps de prendre le nouveau rythme. Marlène a de nouveau pecher un May-May. On espere passer la moitier demain. L'ambiance a bord est bonne, tant que Marlène nous dorlotte avec ses petits plats, on est content.
Le soleil est fort et le temps clement.
Tout va bien, a bientot.

Antoine

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

maandag 5 maart 2012

Atlantic crossing, dag 5

Maandag 5 maart 2012:
Positie 17.00 uur UTC (18:00 uur Nederlandse tijd): 13°43.230' N 35°45.980' W
655 nm afgelegd, nog 1115 nm te gaan.
We gaan nog altijd met een goed vaartje naar de overkant. Gisteren heeft Loud ook weer beet gekregen maar ook deze Mahi Mahi (Goudmakreel of Dorade) kon helaas nog loskomen. De nacht was rustig maar tegen de morgen is de bevestigingsbout van de autopiloot afgebroken. Dit is niet zo 1-2-3 te repareren. Dit betekent dat we de rest van de reis met de hand moeten sturen. We kunnen van geluk spreken dat Sebastian en Antoine aan boord zijn want nu valt dit nog mee, met z'n tweeën zou dit een pittige opgave zijn geweest. We proberen de zeilen zo te zetten dat de boot "zichzelf" stuurt. "Ieder nadeel heb zijn voordeel" geldt nu ook weer: het energieprobleem wat is ontstaan door het verlies van de sleepgenerator, is opgelost omdat de grootste energieverbruiker, de autopiloot, niet meer operationeel is. Vandaag hebben we met de watermaker de watertanks weer gevuld.
Verder twee vliegende vissen aan dek vanmorgen, al 4 dagen geen schip meer op de RADAR, AIS en op zicht, het wordt steeds warmer en alles is nog prima hier aan boord.
Groet, Loud en Marlene

Lundi 5 Mars 2012:
Position à 17h UTC (18h heure Francaise) : 13°43.230' N 35°45.980' O
655 nm parcourus, 1115 restants.
Une revision de Harry (le pilote-auto) hier samedi nous a montrer quelque faiblesse, la piece reparé etait de nouveau prete a ceder. Une reparation a été réaliser pour renforcer la tôle: perceuse et disqueuse sur le pont.
Malheuseusement la reparation n'a pas passer la nuit complete et ce matin nous avons mis une nouvelle organisation en place. 2 équipes : Marlène et Loud ainsi que Sebastian et Antoine. Chaque equipe barre pendant 4h puis passe le relais au suivant, et ceci sur 24h ! Normalement il nous reste moins d'une semaine.
Il fait toujours plus chaud et la metéo est bonne.
Tout va bien, a bientot.
Antoine

Montag 5 Maerz 2012:
Position 17.00 Uhr UTC(18:00 Uhr deutsche Zeit): 13°43.230' N 35°45.980' W
655nm zurueckgelegt, noch 1115nm zu machen

Leider ist heute morgen das Teil des Autopiloten ganz abgebrochen. Wir steuern jetzt mit Hand.
Wir haben versucht mit Segeln das Boot zu steuern, haben aber noch nicht die optimale Loesung gefunden.
Waehrend des Tages haben wir uns nochmal Gedanken gemacht, wie wir den Autopilot vieleicht doch nochmal reparieren koennen und werden morgen nochmal einen Reperaturversuch starten.
Leider hat heute noch kein Fisch gebissen, aber es ist ja noch ein bisschen Zeit und wir hoffen das sich bis zum Abendessen was tut. Ansonsten kommen wir gut vorran, der Wind blaest konstant in unseren Ruecken und schiebt uns in Richtung French Guiana.
Liebe Gruesse Sebastian

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

zondag 4 maart 2012

Atlantic crossing, dag 4

Zondag 4 maart 2012:
Positie 17.00 uur UTC (18:00 uur Nederlandse tijd): 14°28.830' N 33°13.791' W
510 nm afgelegd, nog 1260 nm te gaan.
Gisteren aan het einde van de middag had Loud beet. Een sterke vis was aan de haak en na een gevecht van 20 min kwam een Mahi Mahi (Dorade) van meer dan een meter aan de oppervlakte. Sebastian probeerde hem met de gaffel (een haak om de vis mee aan boord te krijgen) te pakken maar hij gaf nog een flinke slag en… de lijn brak, helaas. Tegen de avond viel de automatische piloot op storing. De bevestiging van de duwarm van de piloot op de roerkoning was afgebroken. Na 2 uur klussen was Harrie weer operationeel. Vandaag gaan we verder om de bevestiging te verstevigen.
Vandaag om 11:00 uur had Marlene voor de eerste keer in haar leven beet! Een Mahi Mahi (Dorade) van 80 cm hing aan de lijn. Om 12:00 lag hij al gefileerd op onze borden, heerlijk! Dit was echter voor Loud, de voormalige meester-visser, een enorme domper: Marlene leidt nu de viscompetitie…
Groetjes, Loud, Marlene, Antoine en Sebastian

Sonntag 4 Maerz 2012:
Position 17.00 Uhr UTC(18:00 Uhr deutsche Zeit): 14°28.830' N 33°13.791' W
510nm zurueckgelegt, noch 1260nm zu machen
Gestern Nachmittag war es dann soweit, Loud hatte einen ordentlichen Fisch an der Angel mit dem er ca. 20min kaempfte. Es war eine grosser Mahi Mahi mit ca. einem Meter. Leider brach die Leine bevor Sebastian ihn mit dem Gaff erwischte. Zu allem Uebel viel Abends dann der Autopilot aus und Marlene steuerte Manuell waerend Loud das gebrochene Element reparierte. Nach ca. 2 Stunden funktionierte der Autopilot wieder. Heute werden wir das Element nochmals ausbauen und versuchen es zu verstaerken, so das es hoffentlich bis auf die andere Seite funktioniert.
Heute hat Marlene dann ihre Angel ausgeworfen und prompt einen Mahi Mahi mit ca. 80 cm gefangen.
Nachdem Filetieren lag dieser dann auch schon zum Mittagessen auf dem Teller. Das war ein Gedicht.
Den Rest gibts heute Abend als Sushi.
Gruesse Loud, Marlene, Antoine und Sebastian

Dimanche 4 Mars 2012:
Position à 17.00 h UTC(18:00 heure francaise): 14°28.830' N 33°13.791' O
510nm parcourus, 1260nm restant
Hier, pas beaucoup de chance: on a perdu l'helice du Towing generator, on a casser une ligne de peche et Harry, le pilote-auto est tombé malade. Apres une magnifique reparation de Loud, Harry s'est sentie en meilleur santé pour barrer toute la nuit. Une bonne frayeur pour tout le monde, mais on s'en sort super bien !
Ce matin, Marlène a pecher un Mahi Mahi (80cm environ), ca va nous faire au moins deux repas ! Marlène est au fourneau et c'est super bon !
Le vent est moins fort et les vagues un peu plus calmes mais ca remue toujours beaucoup. La temperature commence a augmenter.
Tout va bien. A bientôt.
Antoine

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

zaterdag 3 maart 2012

Atlantic crossing, dag 3

Zaterdag 3 maart 2012:
Positie 17.00 uur UTC (18:00 uur Nederlandse tijd): 15°03.225' N 30°47.266' W
365 nm afgelegd, nog 1405 nm te gaan.
Voor het internationaal karakter van het blog is er in het vervolg een verslag in 3 talen.
Vanmorgen is de schroef van de sleepgenerator afgebroken. Mogelijk door slijtage of door een externe kracht (haai). Helaas moeten we het de komende 11 dagen zonder deze stroomgenerator doen. "Ieder nadeel heb zijn voordeel" is een bekende uitspraak van Johan Cruijff en deze geldt nu ook. We kunnen namelijk beginnen met vissen. De wind neemt langzaam iets af en de golven worden stilaan kleiner (3-4 m). Dit laatste maakt het zeilen een stuk comfortabeler. Morgen gaan we mogelijk de parasailor in de strijd gooien.
Het wordt al merkbaar warmer overdag. Wederom geen vliegende vissen aan dek en geen dolfijnen.
Groet, Loud en Marlene

Samstag 3 Maerz 2012:
Position 17.00Uhr UTC(18.00 Uhr Deutsche Zeit): 15°03.225' N 30°47.266' W
365nm zurueckgelegt, noch 1405nm zu machen.
Heute Morgen ist uns die Schraube des Schleppgenerators abgebrochen, ob durch Fehlinstallation oder aeusseren Einfluss (Hai) wird sich wohl nie klaeren. Der Verlust hat aber auch eine positive Seite. Seit heute sind wir am Fischen und hoffen auf den grossen Thuna den Loud uns versprochen hat.
Ansonsten hat der Wind etwas nachgelassen und die Wellen sind jetzt kleiner geworden (3-4m). Was das Leben an Bord vereinfacht und das Wohlbefinden steigert. Wenn die Wellen morgen noch mehr abflachen werden wir mit dem Parasailer weitersegeln. Leider gab es bis jetzt noch keine Sichtungen von Delphinen, Walen oder sonstigem groesseren Getier.
Gruesse Sebastian

Samedi 3 Mars 2012
Position 17.00Uhr UTC(18.00 Heure Francaise): 15°03.225' N 30°47.266' W
365nm parcourus, 1405nm restants.
Apres deux jours de navigation, la routine a bord commence a s'installer. Les vagues sont impressionnantes mais le vent est bon ! Pas de poisons pour l'instant. Il fait beau et la temperature commence a augmenter, c'est bon signe. Tout va bien, a bientot !
Antoine

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

vrijdag 2 maart 2012

Atlantic crossing, dag 2

Vrijdag 2 maart 2012:

Positie 17.00 uur UTC (18:00 uur Nederlandse tijd): 15°47.655' N 28°22.666' W
210 nm afgelegd, nog 1560 te gaan.
De wind is kracht 5 - 6 Bf uit Oostnoordoostelijk richting. De snelheid van de boot over de grond is ongeveer 6 - 7 knopen, dus we gaan als de brandweer. De laatste 24 uur hebben we 170 nm afgelegd, een absoluut record. De golven zijn hoog, 3-5 meter, waarschijnlijk het gevolg van stormen ten noorden van ons. De nacht is rustig verlopen en iedereen heeft voldoende slaap gekregen. Geen vliegende vissen op het dek en vandaag geen dolfijnen.
Groet, Loud, Marlene, Antoine en Sebastian

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

donderdag 1 maart 2012

Atlantic crossing, dag 1

Donderdag 1 maart 2012:
Positie 17.00 uur UTC (18:00 uur Nederlandse tijd): 16°46.383' N 25°35.711' W
40 nm afgelegd, nog 1730 nm te gaan.
We zijn vertrokken om 9:00 uur UTC. De tijd zullen we afhankelijk van de zonsopkomst en zonsondergang bijstellen. We zullen namelijk door onze westelijke koers door een aantal tijdzones gaan. De berichten zullen we elke dag om 17:00 uur UTC maken. Vanmorgen hebben we eerst nog brandstof ingenomen vervolgens zijn we door Erwin gepast goede reis gewenst: een lange stoot met zijn scheepshoorn. De wind vandaag is vrij fors, kracht 4-5, wat een goede snelheid geeft: 6-7 knopen over de grond.
We hebben netjes een wachtdienstrooster gemaakt en Sebastian heeft al de eerste dolfijnen gespot. We gaan morgen pas vissen omdat de koelkast nog vol is.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com