Donderdag 23 april tot en met zondag 3 mei 2015
Positie Portobello: 9°33.405 N 79°39.568
Portobelo is een mooie ankerplek, heerlijk kalm en beschut maar…..heel erg nat. Het regent hier vrijwel dagelijks. De baai en het dorpje is geheel omringd door dicht tropisch regenwoud en regelmatig hoor je brulapen.
Het is een leuk weerzien met de Bella Ciao. Zij maken nog een tussenstop in Colon en gaan dan verder naar st. Andres, een archipel van Colombia die hier 250 NM uit de kust ligt. Ok het weerzien met Erwin en Lambrini is prachtig. Wij hebben elkaar het laatst gezien in Montego Bay in Jamaica, een jaar geleden.
Op de kant zien we voor het eerst sinds twee maanden weer geasfalteerde wegen en auto’s. De openbare bussen zijn afgedankte schoolbussen van de VS. Tijdens hun tweede leven als bus in Panama worden ze helemaal gepimpt. Ze zijn compleet beschilderd met paintbrush figuren met een hoog kitschgehalte en hierdoor een opvallende en kleurrijke verschijning in het straatbeeld.
We kunnen na een goede 2 maanden ook weer eens inkopen. Hiervoor moeten we met de bus naar Sabanitas, een uurtje rijden vanaf de ankerplaats. Hier zijn twee grote supermarkten waar we weer prima kunnen bunkeren. We kopen ook een voorraad vers vlees die ingemaakt wordt.
Positie Portobello: 9°33.405 N 79°39.568
Portobelo is een mooie ankerplek, heerlijk kalm en beschut maar…..heel erg nat. Het regent hier vrijwel dagelijks. De baai en het dorpje is geheel omringd door dicht tropisch regenwoud en regelmatig hoor je brulapen.
Portobello.
Het is naast het eiland Porvenir in de San Blas de eerste mogelijkheid om in Panama in te klaren. Hiervoor halen we een stempel in het dorp en hiermee mogen we 72 uur door het land reizen. De volgende dag nemen we de bus voor een 1 ½ uur durende trip naar Colon. Hier gaan we weer het vertrouwde gevecht aan met de papieren tijgers van de bureaucratie van het inklaren. Na een 3 tal uurtjes hebben we dit stempelfeestje weer achter de rug en mogen maar liefst 1 jaar met de boot in de Panamese wateren vertoeven.
Colon is een vuile en vervallen stad die bekend is omdat hier de ingang van het Panama kanaal is. Om de economie te stimuleren heeft de Panamese overheid toestemming verleend om hier een belastingvrij gebied te ontwikkelen. Hier kunnen goederen verhandeld worden zonder eerst ingevoerd te worden in Panama. Deze zogenaamde Colon Free Zone is door zijn centrale ligging en zijn aansluiting op een van de belangrijkste wereld-handelsroutes zo populair dat er inmiddels meer dan 3000 bedrijven zijn gevestigd. Een bijkomend voordeel is dat je als particulier hier ook belastingvrij kunt kopen, zolang de hoeveelheid redelijk past in persoonlijk verbruik. Colon is naast bovengenoemde zaken ook een van de meest gevaarlijke steden ter wereld. Je wordt geadviseerd om geen fototoestel, telefoon, sieraden of veel geld mee te nemen.
Portobelo is een klein dorp met een paar Chinese supermarktjes om te provianderen. Verder een paar restaurantjes, barretjes en hostelletjes. Vanaf hier vertrekken veel open taxiboten om toeristen naar resorts in de buurt te brengen. Een andere attractie die door de taxiboten bezocht wordt is een strandje in een beschutte baai naast de baai van Portobelo.
Indrukwekkend zijn de fortificaties die de Spanjaarden hier gebouwd hebben. Aan beide kanten van de baai zijn nog mooie en vrij intacte forten te bezoeken. Erg aantrekkelijk is het feit dat de forten nooit gerestaureerd zijn en daardoor prachtig authentiek zijn. Het bezoeken van de forten, zeker die wat hoger in de heuvels van jungle liggen, hebben een hoog Indiana Jones gehalte.
Colon is een vuile en vervallen stad die bekend is omdat hier de ingang van het Panama kanaal is. Om de economie te stimuleren heeft de Panamese overheid toestemming verleend om hier een belastingvrij gebied te ontwikkelen. Hier kunnen goederen verhandeld worden zonder eerst ingevoerd te worden in Panama. Deze zogenaamde Colon Free Zone is door zijn centrale ligging en zijn aansluiting op een van de belangrijkste wereld-handelsroutes zo populair dat er inmiddels meer dan 3000 bedrijven zijn gevestigd. Een bijkomend voordeel is dat je als particulier hier ook belastingvrij kunt kopen, zolang de hoeveelheid redelijk past in persoonlijk verbruik. Colon is naast bovengenoemde zaken ook een van de meest gevaarlijke steden ter wereld. Je wordt geadviseerd om geen fototoestel, telefoon, sieraden of veel geld mee te nemen.
Portobelo is een klein dorp met een paar Chinese supermarktjes om te provianderen. Verder een paar restaurantjes, barretjes en hostelletjes. Vanaf hier vertrekken veel open taxiboten om toeristen naar resorts in de buurt te brengen. Een andere attractie die door de taxiboten bezocht wordt is een strandje in een beschutte baai naast de baai van Portobelo.
Indrukwekkend zijn de fortificaties die de Spanjaarden hier gebouwd hebben. Aan beide kanten van de baai zijn nog mooie en vrij intacte forten te bezoeken. Erg aantrekkelijk is het feit dat de forten nooit gerestaureerd zijn en daardoor prachtig authentiek zijn. Het bezoeken van de forten, zeker die wat hoger in de heuvels van jungle liggen, hebben een hoog Indiana Jones gehalte.
Fort in het centrum van Portobello. In het midden zie je de Rafiki liggen.
Het fort, gelegen aan de andere zijde van de baai.
Uitzicht vanaf het fort op Portobello en de voor anker liggende schepen.
Op de kant zien we voor het eerst sinds twee maanden weer geasfalteerde wegen en auto’s. De openbare bussen zijn afgedankte schoolbussen van de VS. Tijdens hun tweede leven als bus in Panama worden ze helemaal gepimpt. Ze zijn compleet beschilderd met paintbrush figuren met een hoog kitschgehalte en hierdoor een opvallende en kleurrijke verschijning in het straatbeeld.
Vele weilanden. Soms met struiken en bomen, vaak ook met palmbomen.
We kunnen na een goede 2 maanden ook weer eens inkopen. Hiervoor moeten we met de bus naar Sabanitas, een uurtje rijden vanaf de ankerplaats. Hier zijn twee grote supermarkten waar we weer prima kunnen bunkeren. We kopen ook een voorraad vers vlees die ingemaakt wordt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten