maandag 2 juni 2014

Ile a Vache (Haïti), bezoek Le Cayes

Maandag 2 juni 2014

Positie Ile a Vache: 18°06.225 N 73°41.736 W
Marlène bezoekt, samen met Vildor, de plaats Le Cayes. We hebben diesel nodig om zeker te zijn dat we de laatste 100 NM oostwaarts veilig kunnen volbrengen. Gisteren hebben wij met Vildor een afspraak gemaakt, dat hij voor ons 115 liter diesel gaat halen op het vasteland. Dagelijks gaat een veerboot (een grote kano met buitenboordmotor) vanuit Ile a Vache naar het vasteland van Haïti. Omdat wij geen dollars meer hebben, moeten wij eerst onze euro’s wisselen. Vildor had geen idee hoeveel dollars hij zou krijgen voor 150 euro. Reden voor Marlène om met hem mee te gaan.

Na een tocht van 45 minuten in de grote kano, zijn we bijna bij het vaste land. We moeten overstappen op kleine bootjes (zonder motor) die met een stok vooruitgeduwd worden. Aangekomen bij de kant, word je door een sterke kerel opgetild en naar de kant gedragen.

Onderstaande boot bracht ons van de boot met motor (grotere kano) naar de dragers aan de kant.

We zetten de lege jerrycans bij mensen in een schuurtje en Marlène en Vildor gaan op pad om geld te wisselen. Vildor geeft aan dat Marlène het geld beter bij vrienden van hem kan wisselen (op straat dus). Bij de bank zag Marlène al een rij staan van minimaal 1 uur, dus oke. Hij steekt op een gegeven moment zijn hand omhoog en er komen 5 jongeren op ons afgestormd. Marlène wordt omsingeld en ze geven Marlène een voorstel. Aangezien Marlène veel sneller uit haar hoofd kan rekenen dan deze jongens met hun telefoons, was Marlène hun toch te slim af. Uiteindelijk gingen ze akkoord met het voorstel van Marlène. Ze hadden gerekend op een grotere winst, maar helaas.

Daarna lopen we terug naar onze jerrycans. Er wordt onderhandeld met een oude man en deze komt met een houten kar. De jerrycans worden opgeladen en wij lopen gezamenlijk naar het tankstation. Als deze vol zijn, worden de jerrycans alvast naar de boot gebracht door de sterke jongens aan de kant.

De jerrycans met onze diesel, de diesel voor Philip en de diesel voor Greg en Kaycee.

Ondertussen lopen wij de gehele stad door op zoek naar versnellingsbakolie voor Philip. Na ruim een uur, en van het ene winkeltje naar het volgende winkeltje, vinden we eindelijk een winkel die deze olie heeft. Vildor is langzaamaan moe en vraagt of we niet beter een taxi kunnen nemen. Marlène vindt het wel leuk om door deze stad te lopen. Je ziet namelijk lopend veel meer dan met een busje of taxi.
De grote, duurdere mango's worden verpakt tussen deze droge bladeren.
Na verkoop van de mango's blijft dit allemaal op straat liggen.

Mooie houten huizen in de stad.

De brommers zijn bijna allemaal taxi.

Iedere auto/bus/taxi zit helemaal vol met zowel mensen als spullen.

Voornamelijk brommers in de stad.

Hier verzamelen enkele bussen/pickup trucks. Meeste auto's zijn fel gekleurd met diverse tekeningen.

Rivier achter de markt ligt vol met plastic flessen en plastic eetbakjes.

We hadden met Vildor een all-inclusief prijs afgesproken. Hierbij zat inbegrepen de diesel, het vervoer naar Le Cayes, vervoer van Marlène, het kleine bootje, de dragers, de man met de houten kar, zijn middageten etc. Halverwege de dag begint Vildor langzaamaan met zijn tactiek, dat ik de man met de kar nog moet betalen, de dragers nog moet betalen en de boot naar Le Cayes. Nadat ik hem duidelijk heb gemaakt dat wij een all-inclusief prijs hebben afgesproken en hem uitgerekend heb hoeveel hij vandaag verdiend heeft, houdt hij zich stil. Dus wederom, het is moeilijk om goede afspraken te maken. Maar in dit geval kon Marlène voet bij stuk houden, aangezien hij vandaag een riant salaris heeft verdiend.

Om 12.00 uur zouden we terugvaren naar Ile a Vache. Maar om 12.00 uur geen schipper te zien. Om 13.15 uur komt hij aanzetten en geeft aan dat hij nog eerst een biertje gaat drinken. Ondertussen heeft Marlène tijd om nog enkele foto’s te maken.

Mango's, verpakt in rieten manden, worden aan de kant verkocht.

Deze mango's waren binnen 1 uur allemaal verkocht.

Iedereen staat met zijn spullen te wachten op de boot.

Ook deze motor moet in de boot,

Gewoon een mooie foto.

Alles wordt per boot vervoerd. De mango’s worden getransporteerd van Ile a Vache naar Le Cayes, motorfietsen gaan van Les Cayes naar Ile a Vache, etc. Ook dieren zoals koe, geit, kippen worden met de boten vervoerd. Rond 13.30 uur wordt dan eindelijk het anker gehesen en varen we terug naar Ile a Vache. We moeten een zeiltje aan de zijkant omhoog houden, zodat we niet te nat worden.

Loud verzorgt ondertussen wat onderhoudswerk op de Rafiki en krijgt gedurende de hele dag bezoek van mensen die hun diensten aan komen bieden.