Dinsdag 30 april 2013
Positie Falmouth Harbour: 17°00.79' N 61°46.680 W
Vandaag is het de derde racedag en zijn er 2 races gepland. Hierbij de films van de start.
Er staat vandaag meer wind (15-20 knopen) en we merken dat hierdoor de zaken die we geleerd hebben bij het opzetten van de asymmetrische spinakker niet meer opgaan. We weten allebei de zeilen in een zogenaamde zandloper te draaien waardoor we deze in de haven weer moeten ontwarren. Tijdens de laatste poging om een spinakker te kunnen varen krijgen we deze niet meer naar beneden. De val klemt in het topje van de mast. Met alle macht wordt het zeil door 4 bemanningsleden vastgehouden om wegblazen en verstrikken in het wand te voorkomen. Er is maar een mogelijkheid om dit op te lossen. Er moet iemand in de mast gehesen worden. Dit is onder zeil een hachelijk klusje, want de mast is 24 meter hoog! Niemand staat te springen op dit klusje en ik (Loud) besluit maar om dit te proberen. In het bootsmanstoeltje en op de elektrische lier word ik snel naar boven getakeld. Eenmaal in het topje van de mast, met het grootzeil nog opgetuigd, slingert en stampt het enorm. Het uitzicht is fantastisch maar door de spanning op deze oncomfortabele en gevaarlijke hoogte kan ik er nauwelijks van genieten. Naar beneden kijken probeer ik te voorkomen omdat dit een erg angstig tafereel is. De val wordt ontward, de spinnaker wordt geborgen en daarna word ik snel weer naar beneden gevierd.
Doordat we de spinnaker niet konden gebruiken komen we nu ook weer niet in de top van het spelersveld over de finish. Maar we hebben wel enkele mooie plaatsjes kunnen schieten.
Positie Falmouth Harbour: 17°00.79' N 61°46.680 W
Vandaag is het de derde racedag en zijn er 2 races gepland. Hierbij de films van de start.
Start eerste race op 30 april.
Start tweede race op 30 april.
Er staat vandaag meer wind (15-20 knopen) en we merken dat hierdoor de zaken die we geleerd hebben bij het opzetten van de asymmetrische spinakker niet meer opgaan. We weten allebei de zeilen in een zogenaamde zandloper te draaien waardoor we deze in de haven weer moeten ontwarren. Tijdens de laatste poging om een spinakker te kunnen varen krijgen we deze niet meer naar beneden. De val klemt in het topje van de mast. Met alle macht wordt het zeil door 4 bemanningsleden vastgehouden om wegblazen en verstrikken in het wand te voorkomen. Er is maar een mogelijkheid om dit op te lossen. Er moet iemand in de mast gehesen worden. Dit is onder zeil een hachelijk klusje, want de mast is 24 meter hoog! Niemand staat te springen op dit klusje en ik (Loud) besluit maar om dit te proberen. In het bootsmanstoeltje en op de elektrische lier word ik snel naar boven getakeld. Eenmaal in het topje van de mast, met het grootzeil nog opgetuigd, slingert en stampt het enorm. Het uitzicht is fantastisch maar door de spanning op deze oncomfortabele en gevaarlijke hoogte kan ik er nauwelijks van genieten. Naar beneden kijken probeer ik te voorkomen omdat dit een erg angstig tafereel is. De val wordt ontward, de spinnaker wordt geborgen en daarna word ik snel weer naar beneden gevierd.
Doordat we de spinnaker niet konden gebruiken komen we nu ook weer niet in de top van het spelersveld over de finish. Maar we hebben wel enkele mooie plaatsjes kunnen schieten.
Bovenstaande 2 foto's zijn genomen net voor en tijdens de start.
De eerste spinnaker is naar beneden gehaald, aangezien deze in een zandloper gedraaid is.
De tweede spinnaker kan niet omlaag, aangezien de val rondom de voorstag gedraaid is.
De spinnaker mag geen wind vangen, anders kun je hem niet meer houden.
Loud wordt tijdens het zeilen naar boven gehesen om de val te lossen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten