woensdag 16 januari 2013

Roseau (Dominica), Boiling Lake

Woensdag 16 januari 2013

Positie Roseau: 15°17.444' N 61°22.812 W
De bekendste bezienswaardigheid in Dominica is het boiling lake. Dit is een waterbekken in de krater van een slapende vulkaan, waardoor hete gassen/stoom stromen zodat het lijkt alsof het meer kookt. Het boiling lake heeft een temperatuur van 88 graden. Het is een lange tocht en we gaan vroeg op zoek naar een bus of taxi om ons naar het startpunt van de wandeltocht te brengen. Om 9.00 uur zijn we in Laudat bij de start van de wandeling en tegen alle adviezen in gaan we natuurlijk zonder gids van start. De tocht is pittig. We moeten voortdurend klauteren, bergop en bergaf.

Vele trappen naar boven en weer naar beneden.

De eerste 3 km zijn door het dichtbegroeide regenwoud over een goed te beklimmen pad. Na een steile stijging komen we aan de rand van de krater en na afdaling in de krater loopt de route door de Valley of Desolation. Hier zijn zwavelbronnen en komt water kokend aan de oppervlakte.

Kijken naar het verdere verloop van het pad.

Door deze kloof moeten we heen om het Boiling Lake te bereiken.

Gesteente in diverse kleuren.

We moeten diverse malen het water oversteken. Het water is trouwens lekker warm.

Afzetting van kalk zorgt voor mooie kleureffecten.

Een gids met twee Amerikaanse klanten kookt in dit water demonstratief een paar eitjes. Vervolgens komen we na 6 km aan bij het boiling lake. We hebben tot nu toe 3 uur gelopen.

We zien de damp van het Boiling Lake al, maar we moeten nog eerst een bergrug over.

Loud, Dorrie, Lei en Marlène met op de achtergrond het Boiling Lake.

Je ziet kokend water in het midden van het Boiling Lake.

Door de diversiteit aan landschap,(jungle, bergen, vulkaan en rots) is deze tocht werkelijk schitterend. De terugweg loopt over dezelfde route terug. De terugweg is eenvoudiger, maar de vermoeidheid slaat bij 50% van het gezelschap toe. In totaal doen we dus 6 uur over deze 12 kilometer.

Op de terugweg kunnen we een mooie kolibri fotograferen (zie midden van de foto).

Bij het startpunt aangekomen duiken we nog in het ijskoude water en zwemmen we door een schitterende kloof, ontstaan door de erosie van de rivier. Deze bezienswaardigheid, Titou Gorge Falls, is alleen leuk als er geen cruiseschepen zijn. Wij waren met 6 andere personen in de kloof. Als er cruiseschepen zijn, kun je over de hoofden lopen. De bemanning van de Rafiki is door deze inspanning ’s avonds vermoeid en super braaf.