zondag 15 oktober 2023

De boot is langzaam aan het zinken! Mo'orea, Frans Polynesië

Woensdag 23 augustus 2023 tot en met zondag 27 augustus 2023

Positie Opunohu Bay: 17°29.368 Z /149°51.055 W
Soms is het spannend op het water...
De RAFIKI wordt met een dieselmotor aangedreven met behulp van een schroef die met een as aan de motor verbonden is. Deze as gaat onder water door de romp naar buiten en, om lekkage van deze asdoorvoer te voorkomen, zijn er verschillende zogenaamde schroefasdichtingen voor boten ontwikkeld. Wij hebben op onze zeilboot een zogenaamde gland of in het Engels "lipseal". Dit is een rubberen mof die over de as geschoven is. Aan de binnenkant van deze mof zijn rubberen lamellen die het water tegenhouden. Deze gland is in 2014 in Curaçao tijdens onderhoud op de jachtwerf uit voorzorg vervangen.

Nu hebben we in de Galapagos al gemerkt dat de deze afdichting behoorlijk druppelde, maar er was nog wel mee te leven. Om deze gland te kunnen vervangen moeten we in de eerste plaats een nieuwe gland kunnen kopen en in de tweede plaats moeten we hiervoor uit het water. We moeten namelijk de schroefas van de keerkoppeling afmonteren en dan de schroefas zover terugtrekken dat we de oude afdichting kunnen verwijderen en de nieuwe gland kunnen monteren. Tijdens deze omwisseling is er een open verbinding van de romp met de zee (veel water komt dan binnen!) en dit is dus een behoorlijk risico om dit in het water uit te voeren Zeker als je daarbij bedenkt dat er nog onvoorziene problemen tijdens de montage op kunnen treden.

Na een uitstapje afgelopen week met de Rafiki merken we dat de dompelpomp, dit is de pomp die water dat de boot binnenkomt automatisch wegpompt, erg vaak aanslaat. Na inspectie blijkt dat de lekkage op de schroefasafdichting behoorlijk toegenomen is en dat we hier acuut wat aan moeten doen. Gelukkig hebben we op Hiva Oa een nieuwe gland kunnen kopen, maar we kunnen hier op het eiland Mo'orea nergens uit het water. Daarnaast is het ook een financiële domper. We willen er begin volgend jaar uit voor het onderwaterschip en nog een aantal kleine klussen (waar we het materiaal nog niet voor hebben), dus moeten we er één keer extra uit. Wanneer we met spoed uit het water moeten, dan zal dat behoorlijk wat gaan kosten, we schatten alles bij elkaar meer dan € 1.000 - € 1.500 én we moeten hiervoor ook nog eens een behoorlijke zeiltocht maken naar Tahiti of Raiatea. En nog maar hopen dat ze daar een plek én tijd hebben voor ons. Een behoorlijke zorg voor ons dus.

Nadat ik, Loud, hier een nachtje over gepiekerd heb, maak ik een spannend plan. Ik ga de gland hier op de ankerplek, in het water, vervangen! Met wat slimme trucjes kan dit volgens mij met een acceptabel risico. We hebben hier wel hulp voor nodig en hiervoor vraag ik Mathias, die samen met zijn vriend Jannes, ons komt helpen.

In de eerste plaats wordt onze accubank met 5 accu's verwijderd. De schroefas moet volledig toegankelijk zijn en deze zit onder de vloer van de accubank. En daarbij heb ik veel ruimte nodig om te kunnen werken. Nadat we alle accu's en kabels verwijderd hebben, wordt de vloer van de accubank verwijderd en hebben we mooi de ruimte om de schroefas van de keerkoppeling te demonteren. Wanneer alles losgeschroefd is, worden de "hulptroepen" opgetrommeld, Mathias en Jannes. Zij zijn de duikploeg: zij gaan met onze luchtcompressor, de Hookah, onder water de schroefas terugtrekken. Dit is een heel spannend gedeelte van mijn plan: hopelijk zit er in de schroefaskoker niet te veel aangroei, barnicles, zodat de as te vast komt te zitten in het schroefaslager. Dan kan de schroefas muurvast komen te zitten. Ook hebben we het risico dat de schroefas niet meer in de keerkoppeling komt door wat onverwachte spanning op de as en schroefaslager. Trouwens, Mathias wil heel graag helpen, hij vindt dit leuk en spannend, maar ook vindt hij mijn plan onverantwoordelijk. Zelf zou hij dit met zijn eigen boot nooit doen....

De beide heren gaan onder water aan het werk. We leggen eerst wat veiligheidslijnen om de schroef, zodat deze er met schroefas niet onvoorzien "eruit floept" en naar de bodem van de zee verdwijnt. Vervolgens wordt door de duikers stapsgewijs de as uit de keerkoppeling "gewrikt". Dit is een pittig karwei maar dit gaat gelukkig beter dan verwacht. Wanneer de opening tussen de motor (keerkoppeling) en de schroefas groot genoeg is, haal ik de versleten gland van de as af en monteer de nieuw afdichting. Dit gaat wonderwel vlekkeloos en de lekkage tijdens deze wisseling is behoorlijk, maar te overzien. De schroefas is gelukkig meteen lekvrij! Vijf minuten later is de schroefas weer op zijn plek, terugwrikken gaat veel sneller omdat de as al schoongeschraapt is door het schroefaslager: operatie geslaagd!

Mathias wrikt onder water de schroef met schroefas naar buiten, 
zodat Loud (binnen) ruimte krijgt om de gland te vervangen.

Onder in de boot is weinig ruimte om de schroefas te lossen en de gland te verwisselen.

En ...... het is gelukt.

Vervolgens kan ik de zaak weer gaan afmonteren, de accuvloer en de accu's terugplaatsen en de accu's weer aansluiten op het boordnet. Maar we doen eerst een verdiend borreltje samen met de onderwatercrew Mathias en Jannes.

16 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig avontuurlijk karwei!! Een groot proficiat voor jullie allemaal dat t gelukt is! Chapeau!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een klasbakken. mooi dat jullie weer droge voeten hebben door jullie onderwater actie👍👍👍👍

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig verhaal en mooi dat het allemaal goed gelukt is in korte tijd. Petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Humberto el holandes errante de Calafell15 oktober 2023 om 15:20

    Wanneer je niet ( schat) rijk bent word je vanzelf steeds slimmer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede afloop van een riskante onderneming, well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een avontuur. Goed dat het gelukt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haet Martien, diene pap, dich toch zoe gelierd. Van niks get make en moot haoje.
    Proficiat met ut resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap ! Geweldig dat de missie geslaagd is !!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, wat een spannende actie zeg. Chapeau voor zowel de moed als de uitvoering. Zeker tijd voor een feestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow. Wat een gave actie. Zoals ik jullie ken weloverwogen een risicoanalyse maken en vervolgens het avontuur aangaan. Wel zo fijn dat het ook gelukt is en jullie fraaie schip weer lekvrij is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jezus Loud, wat een klus. Matthias lijkt me een hele verstandige man, maar jij kan er ook wat van. Wel lekker dat die klus voor de komende tien jaar geklaard is.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Thank god for that. Well done

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Niet geheel zonder risico... Mooi dat het gelukt is. Chapeau!!

    Hans Beernink.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een operatie, gelukkig alles goed gegaan, en nu verder met jullie geweldige reis ,gr vanuit Kessel p

    BeantwoordenVerwijderen