maandag 17 december 2018

Lemmon Cays

Maandag 19 november 2018 tot en met woensdag 21 november 2018

Positie Lemmon Cays: 9°33.716 N 78°51.641 W
We hebben ondertussen Linton Bay en omgeving wel gezien en we hebben na het bouwen van de dinghy behoefte aan vakantie: we gaan dus weer terug naar de San Blas.

Na het bouwen van de dinghy heeft het “doe het zelf”-virus toegeslagen. Ik, Loud, ben al 7 jaar verwikkeld in een viscompetitie met Marlene. De regels zijn als volgt:

- Loud vist op stuurboord, Marlene vist op bakboord.
- Iedereen verzorgt en kiest zijn eigen kunst-aas en lijn, dit maakt namelijk het verschil.
- Het gaat niet om het aantal vissen, maar om de grootste gevangen vis.
- Wanneer er een vis aan de lijn hangt, halen we samen de vis binnen, Loud zorgt voor het aan boord brengen van de vangst en het doden van de vis. Marlene zorgt voor het fileren van de vangst. Dus wanneer een vis aan de haak van Marlene heeft gehangen, blijft het de vangst van Marlene.
- Op dit moment staat Loud al jaren bovenaan de lijst met een Wahoo van 135 cm, gevangen net voor Antigua in 2012. Marlene is een goede tweede met een MahiMahi van 125 cm, net uit de kust van de San Blas in 2015.

Ik, Loud, heb dus besloten om op de do-it-yourself tour te gaan en ga zelf lures, kunstaas, maken. Dus geen dure “Rapella-shit” meer voor mij, vanaf nu ga ik uit van simpele materialen om kunstaas te maken. Mijn eerste creatie is een lepel-lure, gemaakt van twee goedkope lepels in de supermarkt met wat kerstversiering.


Ik heb erg veel verwachtingen van mijn eerste creatie en tijdens de oversteek naar de San Blas wordt dit blitse setje getest. Helaas geen beet (maar Marlene ook niet).

De eerste stop in de San Blas zijn de voor ons welbekende Lemon Cays. We zijn hier samen met de Zeester aangekomen. De Zeester gaat verder naar het noorden, wij maken een zogenaamde “visa-run” naar Colombia. We zijn bijna 6 maanden in Panama en nu moeten we een paar uur het land uit en dan mogen we weer terug voor een verblijf van 6 maanden in Panama. Dit is geen straf, want we zeilen door het archipel van de San Blas en maken bij diverse mooie eilandjes een stop tot aan de grens met Colombia. Marlene heeft ook de opdracht gekregen om een aantal mola's te kopen, dus leuk om de eilanden te bezoeken en op zoek te gaan naar een paar mooie mola's.

We zien op de ankerplaats een aantal bekende zeiljachten liggen. Wanneer we de volgende dag bij de Lemon Cays samen met de Zeester op jacht gaan met de speargun, blijkt dat Dennis een erg goede speer-visser is. Wanneer ik, Loud, op vissen jaag, dan is mijn jachtgebied beperkt tot ongeveer 5 meter diepte. En na 10-20 seconden op deze diepte, moet ik weer naar de oppervlakte om lucht te happen. Dennis daarentegen duikt naar een diepte van een dikke 10 meter (!) en gaat daar op jacht. Hij kan 1 – 2 minuten op deze diepte jagen. Hierdoor lukt het Dennis om grote roofvissen zoals snappers, baracuda's en groupers aan zijn speer te rijgen. Het is indrukwekkend om Dennis op jacht te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten