maandag 27 maart 2017

Grote zeiljachten, Cuba

Dinsdag 7 februari 2017 tot en met zaterdag 18 februari 2017

Positie Cienfuegos: 22°07.592 N 80°27.282
In de ankerbaai bij Cienfuegos ligt een extreem grote zeilboot, een eenmaster of een sloepgetuigde zeilboot in het vakjargon. Onze AIS geeft aan dat het de Nomad IV is, 100 voet lang (33 meter). De Nomad IV vaart onder Maltese vlag.
De eigenaar is niet aan boord. We zien de bemanning, 4 personen, dagelijks in de weer om de boot te onderhouden. Op een dag zie ik, Loud, dat de bijboot van de Nomad IV op de ankerplek een probleem heeft. De bestuurder krijgt het bootje niet meer aan de praat. Ik spring in onze dinghy en ik sleep de Fransman Jean-Baptiste naar de Nomad IV. Hij bedankt mij voor mijn service en ik vraag daarop of ik samen met Marlene het schip mag komen bekijken. Enthousiast zegt hij “natuurlijk, kom vanmiddag maar langs!”.



's Middags krijgen we van de schipper Christof, een Engelsman, een rondleiding over dit indrukwekkende bootje. De Nomad IV is gebouwd door de werf die ook de boten bouwt van de Volvo Ocean Race, de V65. Nu heeft de Nomad IV precies hetzelfde ontwerp als de V65, alleen, de lezer raadt het al, niet 65 voet maar 100 voet. Daarnaast is de Nomad IV niet als een echte race zeilboot sober ingericht, maar van alle denkbare luxe voorzien.

Er kunnen 16 personen erg comfortabel op leven. Er zijn 4 vaste bemaningsleden en dit zijn een schipper/engineer, een bootsman/engineer, een chef-kok en een poetsdame/serveerster. De boot heeft in elke ruimte een apart instelbare airco, elke hut heeft een eigen natte cel en de eigenaarshut heeft daarnaast natuurlijk ook een ligbad. De keuken is van alle moderne snufjes voorzien inclusief twee grote vriezers en een 4-tal koelkasten. De oven en kookplaat zijn elektrisch, er is geen gas aan boord. Deze grote behoefte aan energie betekent dat er continue een generator draait, een tweede staat reserve stand bye.

Het schip wordt aangedreven door een motor van 350 pk. De benodigde brandstof voor de motor en de generatoren komt uit een brandstoftank met een volume van 4000 l. Voor het drinkwater is een desalinator op basis van omgekeerde osmose geïnstalleerd. De bijboot heeft in de achtersteven een eigen garage. Onder zeil wordt hij dan netjes naar binnen gerold.

De carbon mast is maar liefst 50 meter (!) hoog en de verstaging is van Spectran. De zeilen zijn allen laminaatzeilen en kunnen door hun grootte maar door 1 zeilmaker, North Sails America, gemaakt worden. De asymetrische spinnaker heeft een oppervlakte van 1000 m2......

De maximum snelheid die Christof ooit geklokt heeft is 32 knopen, kruissnelheid is 12 – 18 knopen en de Nomad loopt hoogte tot aan 25 graden schijnbare wind. De bulbkiel is hydraulisch intrekbaar en steekt van 3,5 meter tot 6,5 diep. Deze kan echter niet zwenken. De balasttanks zijn elk 7000 liter zodat het verblijf op het schip bij elke windhoek comfortabel is.

De boot is in 2013 gebouwd voor een bedrag van 14 miljoen Euro en is nu te koop voor 8 miljoen.
De Nomad IV heeft diverse snelheidrecords op haar naam staan en is op dit moment het snelste “superjacht” ter wereld. Het record voor het aantal mijlen in 1 etmaal bedraagt 480.

Het klassieke werkpaard
Naast de Nomad IV ligt nog een 100 voet grote zeilboot afgemeerd. Het is een onder Duitse vlag varende schoener met de naam “Stahlratte”, grof vertaald “de ijzeren rat”. Het contrast met de Nomad kan werkelijk niet groter zijn.


De Stahlratte is natuurlijk van ijzer en is niet gelast maar geklonken: het schip is 110 jaar (!) ouder dan de Nomad en heeft het bouwjaar 1903. Dit klassieke Nederlands schip is in 1903 als zeilschip, zonder motor dus, in Scheveningen gebouwd als vissersschuit. De huidige 4 cilinder diesel is relatief jong en is van het bouwjaar 1945. Na een lang leven als vissersboot is de Stahratte de laatste jaren in handen van een Duitse stichting, die de boot gebruikt voor chartergasten en vervoer van motorrijders inclusief voertuig in de regio Panama, Colombia en Cuba. De Stahlratte onder zeil is werkelijk een lust voor het oog, prachtig!

De jachthaven ligt in de wijk Punta Gorda, en hier liggen de luxe villa's van de welgestelden, natuurlijk van de tijd voor de revolutie. De meeste huizen zijn nog in een goede staat, anderen worden vlijtig gerestaureerd. Naast buitenlandse toeristen trekt deze wijk ook veel bewoners van Cienfuegos die hier tijdens een vrije dag of in het weekeinde flaneren.

Charter zeilschip verlaat net de baai.

Japanse toerist met 2 camera's, mondkapje, lange broek, handschoenen en een een
kniebeschermer (om betere foto's te maken). Bang voor .......

Op bijna ieder blad van deze cactus staan namen van geliefden.







Bovenstaande foto's geven het straatbeeld van Punta Gorda weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten