dinsdag 30 augustus 2011

Eastbourne – Portland (100 nm)


Maandag 29 Augustus en dinsdag 30 Augustus

Om 09:00 uur zijn we vertrokken uit de haven en de ruwe sluis. Verder naar west. Het is in eerste instantie goed te bezeilen, sterke zuidwestenwind, 5 -6 beaufort. Later draait de wind weer naar west en zijn we gedwongen om de zeilen te strijken en verder op de motor te varen om het kanaal eindelijk achter ons te kunnen laten. Hoge golven (1,5 – 2 meter) maken deze tocht ruw. We zijn om 06:00 uur dinsdagmorgen in de jachthaven van Portland aangemeerd. Na het inhalen van de slaap van afgelopen nacht zijn we Portland jachthaven om 12:00 uur  gaan verkennen. Deze jachthaven is spiksplinter nieuw: dit is de thuishaven van de Olympische zeilwedstrijden volgend jaar, alles is super de luxe maar heeft geen bezieling, is klinisch kil. Dinsdagmiddag naar Weymouth-haven gevaren en een plekje gezocht in de stadshaven in het centrum van deze gezellige toeristenstad. Veel visserij en veel dagjesmensen, een leuk gezellig sfeertje.

Gezien de voorspellingen tot nu toe zijn er goede mogelijkheden om morgen de tocht naar Spanje te starten. Deze tocht is ongeveer 500 nm, 800 km en zal ons 4 – 5 dagen kosten over de bekende golf van Biskaje. Dit zal onze langste zeiltocht worden. Een beetje spannend is het wel..maar aan het einde van de tocht is de zon.

zondag 28 augustus 2011

Eastbourne


Zondag 28 Augustus

De laatste dag in Eastbourne. Vandaag wordt alles nog in gereedheid gebracht voor de tocht van morgenvroeg. Nog wat laatste verbeteringen aan het zeiltuig en wat controles van de veiligheidsspullen.

Over onderhoud gesproken. In alle havens liggen altijd wel een paar boten waar de eigenaar niet of nauwelijks naar omkijkt. De boot wordt dan groen, de dekken zwart en het houtwerk gaat schilferen. Marlene en ik noemen deze boten altijd de “lijken” in de haven. Gezien de kosten van een boot én de kosten van de haven kan ik nooit begrijpen hoe nonchalant mensen kunnen zijn op zo’n kostbaar item.
In deze haven ligt een tweemaster waar duidelijk al een aantal jaren niet naar omgekeken is. Het is een groot zeegaand zeiljacht, veel groter als onze Rafiki. Het mos groeit op de gangboorden…
Als het onderkomen van een jacht een strafbaar feit zou zijn, dan is deze eigenaar zeker de “Joran vd Sloot” van jachtenverwaarlozing. De eigenaar zou jarenlang achter slot en grendel komen en daarna nog TBS.

We zullen morgen deze luxe haven verlaten en verder west het kanaal bezeilen.


Verdraaid, weer verwaaid, maar dan in EastBourne

Zaterdag 27 augustus 2011

Verdraaid, weer verwaaid, maar dan in EastBourne.

Het is in Engeland een feestelijk lang weekend. Het is tot december de laatste “Bank-holiday”. Iedereen heeft maandag a.s. vrij. Het is volop crisis, veroorzaakt door de bankiers, en in plaats van, dan maar harder werken om het bruto nationaal product te maximaliseren, besluiten de Britten om maar eens een extra dag vrij te nemen omdat de bankiers dit ook doen. Het moet hier niet gekker worden.

In de haven is ivm het lange weekend veel te doen. Kermis, zeilraces, een markt en een tent met band. Feest in de haven met een live band. Dit beloofd wat voor vanavond.
Met betrekking tot een extra dag in de haven hebben we een goede beslissing genomen. De wind is vanaf de middag sterk toegenomen, 5 – 7 beaufort, erg onprettig. De zeilrace had veel uitvallers met gescheurde zeilen etc. en een enkeling moest naar binnen gesleept worden.

De middag hebben we verbracht in Eastbourne stad. Een redelijke grote plaats met een echte pier. Veel dagjesmensen op de been. Met de bus erheen en via het strand teruggelopen.

Na het stukje wandelen over het strand, 6 km, had ik de huid een beetje "door" tussen mijn dijen. Nou weet ik dat een bekende lange-afstand-wandelaar in Kessel, Perry van N. hier een speciale crême voor had. Deze zogenaamde scrotumzalf zou ik graag bij de volgende wandeling willen aanbrengen. Gaarne info hierover en met name de Engelse naam voor dit geneesmiddel.
Ter info voor mijn collega Willem S. een Harley fanaat, het volgende bordje voor een garage:

’s Avonds naar de tent. De band had de voorrondes van “Holland got talent” zeker niet overleefd. Een handje vol zeilers in de tent en op de dansvloer dansten mannen waarvan je duidelijk kon zien “dat doet hij anders nooit”. Geen leggings dit keer maar wel iets te korte rokjes voor het dito groot lichaam. Dit totale schouwspel had een hoog amusementgehalte ondanks de band. Het bier was zelfs typisch Engels: donker, bitter en lauw.

De voorspellingen zijn gunstig. Een hoge drukgebied komt over Engeland, de wind wordt zwakker en uit noordelijke richtingen: perfect. Maandagmorgen zullen we waarschijnlijk met goede wind verder westelijk kunnen en dan zuid naar Spanje.....

zaterdag 27 augustus 2011

Door weer en wind naar Eastbourne


Vrijdag 26 augustus

Door weer en wind naar Eastbourne.

De tocht van Dover naar Eastbourne was een tocht met veel wind en een paar fikse buien. Door dit slechte weer hebben we besloten om niet de nacht door te varen maar een haven op te zoeken. Dit werd Eastbourne. Hier zijn we aan het eind van de middag veilig aangekomen.

Eastbourne valt al meteen op. De jachthaven is geen getijde haven maar heeft een vast waterpeil. Daarom is de haven alleen toegankelijk met een sluis. In Nederland, wanneer je naar een hoger waterpeil moet, wordt het sluisbassin gevuld door via een aantal plaatsen in de bodem de sluiskolk te vullen. Hierdoor is er weinig stroming en wordt je langzaam “opgetild” naar het hogere waterniveau.
Het kan ook anders zoals hier in Eastboune. Hier hebben ze gedacht “waarom moeilijk doen als het makkelijk kan”. In de sluis wordt na het sluiten van de ingang-sluisdeur de sluisdeur van het hoger gelegen water gewoon meer en meer opengezet! Het gevolg hiervan is dat de sluis een kleine wildwaterbaan wordt. Zie bijgaande foto’s.


De voorspellingen zijn echter niet gunstig: windkracht 5-7 recht op kop. We besluiten om zo wie zo ook morgen in Eastbourne te blijven.

vrijdag 26 augustus 2011

Dover……


Donderdag 25 augustus

Dover……

I.v.m. de weersvoorspellingen toch maar een extra dag in Dover marina gebleven. We hebben een wandeltocht over de krijtrotsen gemaakt. Toch een prachtige natuur. Het weer was goed en het zicht was uitstekend. Vanaf de rotsen kon je makkelijk Frankrijk zien!

Dover is een mooie plaats om een paar uur door te brengen, maar 3 dagen is meer dan voldoende. We zullen in ieder geval morgenvroeg hier wegvaren, en zien waar de wind ons brengt.

donderdag 25 augustus 2011

Verwaaid in Dover

Woensdag 24 augustus

Verwaaid in Dover

Verwaaid is een zeilterm die aangeeft dat de wind te hard en/of tegen is. Een voorspelling van windkracht 7 is erg oncomfortabel en risico op schade dus een dagje Dover erbij. Er zijn op deze dag twee zaken vermeldenswaardig:

Ten eerste
Naast onze boot start dagelijks op dood tij (geen stroming) een rubber boot met 6 (!) duikers die er een liefhebberij van gemaakt hebben om op wrakken te duiken. Voor de kust van Dover zijn  voldoende schepen die in dit gevaarlijke water vergaan zijn. Deze duikers zijn geïnteresseerd in metalen (koper en lood) en “maybe treasure”, schatzoekers dus, en dat op een diepte van 30 meter. Vandaag gekeken naar de “vangst”. Een paar loden pijpen en wat koperwerk en een volle draagtas met porselein. Volgens een van deze heren, de plaatselijke Indiana Jones, is het van een wrak van een Schots schip uit 1876, de “Strath Clyde”, twee mijl uit de kust. Voor onze getoonde interesse hebben we een inktpotje van de “schat” gekregen. Hier een foto van deze kostbaarheid.  Als we terug zijn zullen we ons snel inschrijven voor “Tussen Kunst en Kitsch”.

Ten tweede
Iedereen weet dat de belangrijkste voedselbron van Europa, aardappelen, twee nadelen heeft, namelijk:

1)      Aardappelen moeten geschild worden. Dit kost inspanning en geschild zijn ze niet lang houdbaar.

2)      Aardappelen hebben een lange kooktijd nodig: 20 min. Dit kost gas en tijd. (dit laatste nadeel kan voorkomen worden door de aardappelen in reepjes te snijden en in heet vet te bakken hetgeen altijd mijn voorkeur heeft)
De Engelsen hebben hier echter een antwoord op gevonden: gekookte aardappelen in blik!! Drie jaar houdbaar. Marlene was in eerste instantie sceptisch ten opzichte van deze superpiepers maar na deze gisteren en vandaag gegeten te hebben is ze over de brug: geen verschil met de normale gekookte aardappelen. Super voor onderweg: in een vloek en een zucht klaar. Vandaag een lading blikken ingeslagen. Weliswaar een hernia erbij maar aardappelen slepen en schillen is er voorlopig niet meer bij. Offers moeten gebracht worden.

dinsdag 23 augustus 2011

Bezoek Dover

Dinsdag 23 Augustus

Bezoek aan Dover.

Misschien heeft het te maken met de aankomende Olympische spelen in London maar meer dan de helft van alle mannen loopt hier in trainingsbroek met sweatshirt. De vrouwen lopen daarentegen uitsluitend in (te strakke) leggings. Op zich is hier niets mis mee ware het niet dan meer dan 95% van de vrouwen veel overgewicht heeft. In het algemeen kun je stellen dat op het gebied van mode Engeland ongeveer 50 jaar achterloopt op de rest van Europa.



Dat hier de mensen zo totaal anders zijn, kan komen door hetzelfde effect als opgetreden is op de Galapagos eilanden. Op deze Chileense archipel zijn door de isolatie van de diersoorten aparte en unieke soorten ontstaan, vergelijkbaar met hier in Dover. Dit is zelfs onderzocht door een Engelsman zelf, Charles Darwin!
Als je door Dover loopt, kun je verder als Nederlander blij zijn dat Engeland niet in de Eurozone ligt. Gezien het algemene straatbeeld stel ik dat Griekenland hierbij vergeleken een “triple A” status zou verdienen. Vergane glorie alom. De prijzen daarentegen zijn astronomisch vergeleken met het Europese continent. Voor het liggeld betalen we, in een afgeleefde jachthaven, omgerekend €50,- per nacht, betaald aan een havenmeester in sweatshirt geassisteerd door een mollig meisje in een legging...

Engeland heb ik altijd het woonwagenpark van Europa genoemd en deze mening is door het bezoek aan Dover echt niet veranderd.

Tussen de middag hebben we een typisch Engels gerecht gemaakt, zelfgemaakte Fish & Chips gemaakt maar dan zonder de Chips. En wel de zelf gevangen Makreel!!! De Makreel is culinair door Marlene klaargemaakt in twee varianten, gegrild en met een korstje. De gegrilde variant is lekkerder. We hebben nog genoeg vis voor het avondeten. Gelukkig heb ik gisteren niet verder gevist….

Blankenberge - Dover

Maandag 22 Augustus

De overtocht Blankenberge - Dover

Vanmorgen om 10:00 uur zijn we in Blankenberge vertrokken. Dit tijdstip is niet toevallig, maar gekozen in verband met de stroming: we hebben hierdoor tot vanmiddag 16:00 uur de stroom mee richting Franse kust of Engeland. De voorspellingen waren wisselend met betrekking tot windkracht maar de voorspelling van de richting van de wind was eenduidig: noord tot noordoost, een “bezeilbare” koers.

Tijdens het afzakken van de kust richting Duinkerke heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mijn visgerei klaargelegd. Deze selectie van lijnen, hengel, molen, haakjes, lood en kunst-aas is samengesteld door een expert op dit gebied, Cel (Marcel Pieters). Cel is in mijn woonplaats Kessel uitgegroeid tot een ware legende op het gebied van het sportvissen. Samen met hem zijn we naar de Visma in Ahoy Rotterdam geweest, de grootste beurs op het gebied van sportvissen in Europa. Mede door de expertise van Cel ben ik nu in het bezit van “het neusje van de zalm” op het gebied van vissen op de open zee, het zogenaamde big game fishing! 

 De gekozen prooi is Makreel. Hiervoor heb ik de hengel uitgerust met een parlevaantje met een Makrelen-paternoster (vaktermen, alom bekend bij de geoefende zeevisser). Gezien mijn ervaring met het vissen op zee tijdens het zeilen, was ik (en Marlene) echter niet erg optimistisch.
Na 1,5 uur begon de molen te slippen en ik haalde in één keer 3 Makrelen binnen! De foto van deze vangst is als bewijsstuk bijgevoegd. De vangst is daarna door Marlene gefileerd. Tijdens de voorbereidingen op deze reis heb ik via Youtube filmpjes gedownload van het fileren van alle denkbare vangsten in de zee. Dus via een filmpje op de labtop was het fileren verder een peulenschil.

Marlene was eindelijk, na veel teleurstellingen, trots op mijn viskunsten. Door deze teleurstellingen in het verleden was Marlene vaak sarcastisch als het ging over mijn zeevissen. Nadat ik het aas weer uitgegooid had was het na 1 uur weer raak: twee flinke Makrelen spartelde aan de haakjes.
Toen ik op het punt stond om het aas weer uit te gooien zei Marlene: “dit is genoeg, ik hoef niet meer vis”. Na zoveel jaar denigrerende reacties als ik sprak over vissen, kleinerende opmerkingen over het kleine Makreeltje vorig jaar voor de kust bij Katwijk wilde ik mij eindelijk bewijzen. Voor altijd wilde ik door een mega vangst mijn blazoen zuiveren maar nota bene Marlene zelf zegt “Ik hoef niet meer vis”! Geveld door teleurstelling heb ik het visgerei maar opgeborgen. De aanblik van de vijf Makrelen liet deze teleurstelling als sneeuw voor de zon snel verdwijnen.

Het schoot zeilend lekker op en we hebben om 15:00 uur besloten om de koers te verleggen richting Dover. Rond 17:00 uur trok de wind aan naar een kracht 5 tot 6. Hierdoor zat de vaart er goed in. De verplichtte vaargeul voor de beroepsvaart, de zogenaamde Shipping Lane moet de pleziervaart haaks oversteken. Het is hier erg druk met vrachtschepen. De grootste boot die voor ons langs voer was een containerschip van Mearsk van 250 m lengte.

Om 10:00 uur hebben we de shipping lane gepasseerd en is er geen verkeer meer voor ons. In de schemer konden we de krijtrotsen al zien. Met een lekker bakstag windje waaien we om 24:00 uur Dover binnen en meren we veilig af in de Dover Marina.

 

zondag 21 augustus 2011

Roompot - Blankenberge

Zondag 21 Augustus

Roompot – Blankenberge

Om 8:00 uur hebben we het anker gelicht en om 9:00 uur zijn we door de sluis van de stormvloedkering op open zee. Een mooi windje blaast ons langs de kust van Walcheren. Al gauw trekt de wind aan uit zuid-west. Hierdoor is Engeland (Ramsgate of Dover) niet bezeild. Daarom besluiten we om de koers te verleggen naar de Belgische kust. In verband met het opgekomen ontstuimige weer wordt het Blankenberge.

Blankenberge bestaat uit hoge appartementencomplexen aan de kust. Blankenberge lijkt hierdoor op Scheveningen en heeft ook een boulevard en zelfs een pier en casino. De toeristen zijn voornamelijk Belgisch en de plaats straalt dit ook uit. Veel eettenten en een overdaad aan abdij-bier en friete-kotten. Het strand is volgebouwd met paviljoens waar stoelen en parasols verhuurd worden. De appartementen zijn voornamelijk eigendom van bejaarden die deze in de zomer verhuren. In de zomer is Blankenberge een typisch gezins-badplaats en in de winter een bejaardenoord. Het is zeker geen vergane glorie, het is nog druk en levendig in deze plaats. Maar een pot verf zou hier wonderen kunnen verrichten (zoals ook geld voor heel België). Maar ja, om dit te kunnen regelen heb je wel een regering nodig….

zaterdag 20 augustus 2011

Zierikzee - Roompot

Rectificatie: De dolfijn was geen bruinvis maar een kleine tuimelaar.

We liggen net voor anker bij Neeltje Jans (bij de stormvloedkering) toen een roeiboot op onze boot afkwam. Het is Fons met zijn vrouw, beide lid van watersportvereniging Poseidon in Kessel. Zij lagen er met hun boot de Microbe. We bekijken morgenvroeg of we naar Belgie of Engeland varen. Dit afhankelijk van de wind.

vrijdag 19 augustus 2011

Taxatie boot, reparatie diepvries en reis naar Zierikzee

Woensdagmorgen 17/8 naar Ouddorp gevaren voor de taxateur (verzekering) en reparateur (diepvries). De boot is getaxeerd en geïnspecteerd. Op het vervangen van de gasslang na zijn er geen opmerkingen en kunnen we vertrekken. Helaas kregen we bericht van Gerard dat het onderdeel van de diepvries nog niet binnen is. Dus nog een dag wachten. Donderdag op het einde van de middag was het onderdeel nog steeds niet binnen en hebben we besloten om naar Bruinisse te varen. Onderweg hebben we minstens een half uur de kleinste dolfijn (bruinvis) naast onze boot gehad. Toen we de motor moesten starten was hij verdwenen.


Vrijdagmiddag 19/8 is de diepvries gemaakt. Wat een luxe. Vervolgens zeilen we naar Zierikzee waar we vrijdagavond om 20.00 uur de boot aan de kade leggen.

dinsdag 16 augustus 2011

Bezoek Piet en Fien Jacobs

Zondag 14 augustus zijn Piet en Fien Jacobs op bezoek geweest in Brouwershaven. Inmiddels is de bimini geplaatst en hebben de zonnepanelen een plek gekregen. De zonnepanelen zijn getest en leveren veel stroom. Hier nog een foto van het vertrek vanuit Kessel.



Het weer wordt langzamerhand beter, zodat we na het bezoek van Piet en Fien nog vertrokken zijn naar een eiland op het Grevelingenmeer. Met betrekking tot de verzekering voor de boot, blijkt nog een taxateur/expert voorbij te komen. Deze bepaalt de waarde van de boot en keurt tevens de boot op veiligheidspunten. Met name verstagingen en gas zijn van groot belang voor de verzekering. We hadden begrepen dat dit alleen geldt voor werfgebouwde schepen. Wij dachten dat ons schip tot de seriegebouwde schepen behoorde. Helaas. De taxateur kon niet eerder komen dan woensdag 17 augustus.

Daarnaast moet de diepvries nog gerepareerd worden. Woensdag 17 augustus komt het onderdeel binnen en wordt dit gelijk gerepareerd. Gelukkig is het inmiddels mooi weer en is het op de Grevelingen goed vol te houden. Maandag 15/8 komt de controleur, waarbij we een kaartje voor het Grevelingenmeer wilde kopen. Helaas gaat dit tegenwoordig niet meer en moeten we terug naar Brouwershaven om een weekkaart te halen. Een koppel uit Friesland moest ook een kaartje gaan halen. Hij nam het voor ons mee voor een paar pilsjes. Die paar pilsjes werden er meer. Vervolgens zijn ze verder gegaan met het bier van de buurman. 's Avonds heeft ieder een onderdeel van het diner klaar gemaakt, zodat de borrel vlekkeloos overging in het diner. Het was zeer gezellig. Hier de foto's van dit feestje:

donderdag 11 augustus 2011

E-mailadres en tijdelijk telefoonnummer

Jullie kunnen ons bereiken op het volgende e-mailadres: rafikiopreis@gmail.com. We kunnen deze mail lezen gedurende onze reis, mits we internet hebben. Ons tijdelijk telefoonnummer is 06-13450872. Het telefoonnummer is van toepassing zolang we in Nederland zijn.

Gereed maken van de boot

Aan de boot moet nog veel gebeuren voordat we kunnen vertrekken. Vrijdag zijn de masten van boord gehaald. Eindelijk weer plaats op het dek. Je kunt weer normaal van voor naar achteren lopen. We hebben zaterdag en zondag gebruikt om de boot volledig in te ruimen en alles een plekje te geven. Korte golf radio is ingebouwd, maar moet nog worden aangesloten. Zaterdag en zondag hebben we bezoek gehad van Marc en Ellen Appels en Daan en Miranda Disveld. Na het etentje bij "Het Roefje" in Brouwershaven zijn we daar gebleven om nog een paar pilsjes te pakken......
Maandag 8 augustus was voor ons erg belangrijk. De masten werden erop gezet door Bijl Watersport in Brouwershaven. Deze hadden dit klusje in een uurtje geklaard. Het werk daarna is voor ons. Alle elektriciteit, die door de mast loopt, moet weer aangesloten worden. Plafond in de boot kan weer teruggeplaatst worden. De giek met alle lijnen kunnen weer teruggeplaatst worden. De zeilen kunnen er weer op etc. Dus werk genoeg. Woensdag 10 augustus zijn Martin en Tiny van Kessel nog op bezoek geweest, samen met Jan en Yvonne van Kessel. Ze hebben ons nog even kunnen helpen.
Morgen aan de slag met de bimini (zonneluifel, hebben we dit wel nodig met dit weer hier in Nederland??) en evt de zonnepanelen. Volgende week is het hopelijk wat beter weer, zodat we richting zee kunnen....

zondag 7 augustus 2011

Krantenartikel zondagsnieuws 7 augustus 2011

Bart Ebisch heeft een artikel geschreven over ons vertrek. Daags voor ons vertrek is hij bij ons aan boord geweest voor een intervieuw. Hierbij het intervieuw welk gepubliceerd is op zondag 7 augustus 2011.

donderdag 4 augustus 2011

We zijn vertrokken

Na een laatste ronde door ons huis bleek dat er toch nog meer mee moest dan gepland. Eigenlijk was de boot al vol. Het gevolg dat er in de boot nog overal kratjes en tassen staan. Deze moeten we nog opruimen gedurende de reis naar Zeeland. Dinsdag 2 augustus om 16.30 uur zijn we dan uiteindelijk vertrokken vanuit de jachthaven Poseidon. 's Avonds lagen we met mooi weer op het Leukermeer. Woensdag 3 augustus hebben we de tocht over de Maas voortgezet en we hebben overnacht in Drimmelen nabij de Biesbosch. Drimmelen heeft een hele grote jachthaven, maar ongelooflijk saai. Donderdag 4 augustus vertrokken vanuit Drimmelen naar Zeeland, Brouwershaven. De tocht hield lang op ivm de vele sluizen (Volkeraksluis, Krammersluis en de beruchte sluis bij Bruinisse naar de Grevelingen). Eindelijk zout water.